Sześćdziesiąt dwa lata temu w Wolinie oddano do użytku obrotowy most drogowy nad cieśniną Dziwną. Łączy on wyspę Wolin z wyspą Wolińska Kępa. Jest to jeden z czterech istniejących w Polsce mostów obrotowych.
Obiekt znajduje się we wschodniej części miasta Wolin. Obraca się za pomocą silników elektrycznych znajdujących się na centralnym filarze. Podczas otwierania szlaku wodnego następuje opuszczenie części przęseł środkowych i ich obrót o 90 stopni w poprzek mostu. Otwarcie mostu dla żeglugi w cieśninie powoduje zamknięcie ruchu drogowego dwukrotnie w ciągu dnia.
Gmina Wolin za pośrednictwem Lokalnej Grupy Rybackiej „Zalew Szczeciński” pozyskała środki na remont mostu.
Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i wodnego. Inwestycja zakłada montaż szaf sterowniczych, jako kluczowych elementów kierujących mechanizmem obrotowym mostu. Projekt przewiduje także wymianę obecnej sygnalizacji drogowej i szlabanów oraz uzupełnienie oznakowania na moście. Zainstalowane zostaną zapory typu U-13a (4 szt.), sygnalizatory dwukomorowe (2 szt.), pionowe znaki drogowe (11 szt.) oraz oznakowanie poziome jezdni na długości ok. 206 metrów.
W Polsce jest jeszcze kilka innych działających mostów tego typu. Podobny do wolińskiego znajduje się w Giżycku. Zaskakującym może być fakt, że takie rozwiązania stosowano również na kolei. Obrotowy most dla pociągów działa jeszcze w Rybinie, nad rzeką Szkarpawą.
Świetna informacja! 🙂