Urząd Morski w Szczecinie poinformował o planach na ten rok. Oprócz sztandarowego projektu, jakim jest „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra”, kontynuowany będzie remont czerwonego ratusza oraz remonty w portach Trzebież, Mrzeżyno, Niechorze i Lubin.
Sztandarowa inwestycja, czyli pogłębienie do głębokości 12,5 m toru wodnego na Odrze na długości około 62 km.
Urobek z pogłębiania toru jest odkładany w formie wysp na Zalewie Szczecińskim. Dalsze prace obejmą kształtowanie wysp i ich obrzeży. W ramach projektu wykonuje się również modernizację obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. W tym roku realizowane będą prace wykończeniowo – instalacyjne oraz roboty związane z zagospodarowaniem terenu bazy (wykonanie dróg, chodników, oświetlenia i zieleni). Prace na terenie Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie potrwają jeszcze przez rok.
Czerwony Ratusz – trwają tam prace związane z remontem tarasów. Po ich zakończeniu renowacji doczekają się ściany poniżej tarasu i balustrad. Zakres renowacji obejmuje konserwację zabytkowych detali, remont schodów i montaż stylizowanego oświetlenia. Na jesieni powinniśmy ujrzeć go w pełnej krasie.
Przeczytaj także: Świnoujście: Nieodśnieżony chodnik przyczyną bolesnego upadku
Ale na tym nie koniec. Urząd pochyli się nad kolejnymi projektami i planami z unijnego programu. „Opracowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich – porty w obszarze kompetencji Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie” to projekt, który dotyczy portu morskiego w Mrzeżynie. „Opracowanie projektów planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich – wody wewnętrzne portów w obszarze kompetencji Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku” to projekt realizowany po zniesionym w kwietniu ubiegłego roku UM w Słupsku, dla portów morskich w Darłowie, Kołobrzegu i Dźwirzynie.
Przebudowa falochronu zachodniego i wschodniego wraz z umocnieniem brzegowym wschodnim w Mrzeżynie; rozbudowa pomostu rybackiego w Niechorzu, przebudowa portowego nabrzeża w Lubinie i przebudowa nabrzeży postojowych w Trzebieży. Prace wyceniono na 45 836 431,61 złotych, w tym dofinansowanie z UE, to 34 377 323,70 zł.
Urząd Morski w dalszym ciągu będzie odświeżał swoją flotę.
Zakupiono już dwie łodzie pneumatyczne RIB (Rigid Inflatable Boat), służące do kontroli oznakowania nawigacyjnego, inspekcji i kontroli akwenów oraz współdziałania w akcjach ratowniczych. Do arsenału dołączyła także łódź RIB hydrograficzna wraz z wyposażeniem, do prowadzenia pomiarów batymetrycznych i monitorowania głębokości na torach wodnych.
Planuje się również zakup: stawiacza pław, przeznaczonego do obsługi pływającego oznakowania nawigacyjnego oraz szalanda z refulatorem, do eliminowania wypłyceń i utrzymania bezpiecznych głębokości na torach wodnych. Nowe jednostki zapewnią sprawną obsługę oznakowania nawigacyjnego, monitorowania torów wodnych, utrzymanie standardów bezpieczeństwa żeglugi oraz ochrona środowiska morskiego. Na ten cel przeznaczono 18 258 707,17 zł, z czego 85% to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
W ramach wieloletniego „Programu Ochrony Brzegów Morskich” w 2021 roku za przeszło 15 milionów złotych Urząd Morski zamierza wykonać sztuczne zasilanie plaży w miejscowościach Ustronie Morskie i Kołobrzeg, budowę opasek brzegowych w Międzywodziu i Kołobrzegu, zabezpieczenie zatoki erozyjnej w Jarosławcu, wymianę ostróg w Dziwnowie oraz laserowe skanowanie brzegu.
Przeczytaj także:
Marcin Lewandowski: Po medal olimpijski z Grupą Azoty Police
Mieszkowice: Władze miasta uczciły Poległych Bohaterów
IPN Szczecin: „Wileńskie Brygady Armii Krajowej” – dyskusja online