Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (SPPK) otworzyło oferty, jakie wpłynęły na ogłoszenie o przetargu na zakup 4 autobusów hybrydowych. 2 autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 – 12,5 m, i 2 MEGA (przegubowe) od 17,5 do 18,1 m. Nadwozia pojazdów mają się charakteryzować szerokością minimum 2,5 m i wysokością maksimum 3,25 m z wyposażeniem. Jednostką napędową będzie silnik Diesla, spełniający normy spalania EURO 6, o maksymalnej pojemności 10 dm3. Autobusy będą wyposażone w układ hybrydowy, który ma mieć możliwość akumulacji energii elektrycznej i musi być zbudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory. Podłoga w autobusach ma być płaska na całej długości autobusu, bez stopni we wszystkich wejściach. Wysokość od podłoża do wejścia ma wynieść nie więcej niż 340 mm. Pasażerowie pojadą na siedzeniach profilowanych, ergonomicznych pokrytych tapicerką odporną na zabrudzenie, ścieranie i zniszczenia.
Dziwi natomiast, że w obecnej sytuacji pandemicznej SPPK nie wyciąga wniosków i nie zamawia autobusów z pełną kabiną, która zapewnia zdecydowanie większe bezpieczeństwo kierowcom. Wymogi jakie zostały postawione to: miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy tzw. pół zamknięta, 3/4 wysokości z okienkiem i półką do sprzedaży biletów z zamkiem umożliwiającym blokowanie drzwi od środka przez kierowcę.
W kabinie tradycyjnie znajdzie się fotel z zawieszeniem pneumatycznym z wielopołożeniową regulacją siedziska i oparcia z zagłówkiem, obrotowy, podgrzewany, a także schowek na rzeczy osobiste kierowcy oraz schowek umożliwiający schłodzenie butelki o pojemności 1,5 litra. W standardzie przewidziano również urządzenie klimatyzacyjne wspólne dla kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej. System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym oraz tablica wewnętrzna (w autobusach przegubowych – dwie tablice) informacyjna umieszczona w przedniej części autobusu (a w autobusach MEGA – również za przegubem) pod sufitem z automatycznym zapowiadaniem przystanków. Autobusy będą pomalowane w żółtozielone barwy SPPK.
Składowe oceny oferty: Warunki techniczno-eksploatacyjne Waga: 15 % Gwarancja całopojazdowa / Waga: 5 % Cena – Waga: 80%
19 października dokonano otwarcia ofert w przetargu SPPK Police. Swoje propozycje złożyły dwie firmy, mocno rywalizujące ze sobą na hybrydowe rozwiązania.
SPPK planowało wydać na zakupy Z kolei budżet zamawiającego wynosił 6.150.000 PLN brutto. Oferty przedstawione przez rywalizujących wyniosły: MAN Truck & Bus Polska z policką ofertą na sumę 5.997.480,00 PLN brutto i gwarancją na okres 48 m-cy; i EvoBus Polska, który SPPK zaproponował swoje hybrydowe Ciatro w cenie 6.763.770 PLN brutto plus 36 m-cy gwarancji.
Wszystkie pojazdy mają być z rocznika 2021 roku, na dostarczenie autobusów wygrany będzie miał 270 dni od daty podpisania umowy.
Biorąc pod uwagę składowe oceny praktycznie pewny wyboru może być MAN, który ma swoją twierdzę w Policach.