Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zrobiła następny krok w drodze do budowy kolejnej obwodnicy Stargardu – w ciągu krajowej „dwudziestki”. Póki co podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji inwestycji. Według zapowiedzi GDDKiA nową trasą będzie można pojechać w 2028 r.
Obwodnica Stargardu ma mieć długość 4,4 km i biec od istniejącego węzła Stargard Wschód, łączącego ekspresową „dziesiątkę” z krajową „dwudziestką”. Wykonawca przewiduje, że dokumentacja za blisko 1,5 mln zł powinna być gotowa na przełomie roku 2022 i 2023. Później przyjdzie czas na przetarg. Ten według założeń GDDKiA chce rozstrzygnąć w 2024 r. Inwestycja miałaby się rozpocząć w 2026 r. i potrwać około 2 lat.
– Podpisujemy umowy na prace przygotowawcze dla obwodnic Stargardu i Złocieńca. To kolejne inwestycje realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim. Każda z obwodnic zbudowana w ramach rządowego Programu to możliwość wyprowadzenia niebezpiecznego, ciężkiego ruchu z centrum miast i miasteczek – powiedział Rafał Weber, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowa trasa w Stargardzie ma być wybudowana w ramach rządowego Programu 100 Obwodnic. W sumie w województwie zachodniopomorskim do realizacji zaplanowano 9 obwodnic o długości ponad 47 km. Wszystko ma kosztować około 1,2 mld zł.
– To zupełnie nowe obwodnice, dla których wcześniej nie były prowadzone prace przygotowawcze. Dzięki decyzjom Rządu RP możemy rozpocząć proces przygotowania tych ważnych dla regionu inwestycji. Liczę na współpracę z mieszkańcami Stargardu i Złocieńca, aby przebieg obu obwodnic odpowiadał ich potrzebom i oczekiwaniom. – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Stargard posiada już obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S10. Przez miasto ciągle jednak przebiega DK20 biegnąca od Stargardu przez Drawsko Pomorskie, Szczecinek i Bytów do Gdyni. Pełne wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego z dróg krajowych będzie możliwe po realizacji obwodnicy również w ciągu DK20.
Nowa trasa będzie omijała Stargard od wschodu. Droga rozpocznie się od strony Drawska Pomorskiego, kilkaset metrów przed początkiem obszaru zabudowanego Stargardu. Trasa będzie biegła w kierunku południowym, przecinając linię kolejową i dalej dolinę rzeki Krąpiel. Z istniejącą S10 połączy się na węźle Stargard Wschód, który będzie musiał zostać rozbudowany. Dokładny przebieg drogi oraz rozwiązania techniczne zostaną określone w procesie przygotowawczym.
Mapa i foto: GDDKiA