Wczoraj (14.12) rozpoczęto kolejny etap prac nad tunelem pod Świną. Do komory startowej opuszczone zostało tzw. „serce” maszyny TBM, która wydrąży w przyszłym roku 1484 metry tunelu. Będzie to olbrzymia akcja logistyczna.
„Serce” maszyny składa się z głównego łożyska oraz napędu. Są to pierwsze dwa elementy z ponad 100, jakie finalnie znajdą się w gigantycznej komorze – powstałej na wyspie Uznam. W marcu rozpocznie się drążenie tunelu. Całość będzie miała długość 1780 metrów. I doniosłości inwestycji świadczy fakt, że będzie to największa tego typu przeprawa w Polsce, wykonana pod wodą.
W zeszłym tygodniu rozpoczęły się prace przygotowawcze pod zamontowanie „serca”. Pojawiły się min. stalowe tory dla bram maszyny. Elementy tej konstrukcji opuszczane są do komory przez gigantycznie dźwigi mające nośność 650 ton każdy.
Tarcza będzie rosła z dnia na dzień. Maszyna jest aktualnie montowana pod nadzorem producenta. Obok szybu startowego łączony jest tzw. „cutter head” czyli głowica urabiająca, która za kilka tygodni także znajdzie się w szybie startowym”
– mówił Sławomir Skraba, kierownik budowy z firmy PORR.
W związku z warunkami w jakich przyjdzie pracować maszynie, na bieżąco odbywa się odwadnianie komory startowej, oraz uszczelnianie jej ścian. Wciąż trwają również roboty ziemne i konstrukcyjne przy rampie dojazdowej.
Wykonawca trzyma się założonego harmonogramu prac i to nas jako inwestora cieszy. Do marca TBM ma być zmontowana i gotowa do rozpoczęcia faktycznego drążenia. Dla nas, mieszkańców Świnoujścia, to ważna chwila, która o kolejny duży krok przybliża nas do otwarcia tunelu. A tunel to dla miasta i jego mieszkańców nowe możliwości rozwoju.
– mówiła Barbara Michalska – Zastępca Prezydenta Świnoujścia.
Ze względu na specyfikę prowadzonych prac, istotne jest również odpowiednie przygotowanie terenu, w związku z czym trwają aktualnie prace nad przebudową i budową m.in. sieci wodno-kanalizacyjnej na zachód i wschód od ul. Karsiborskiej oraz sieci średniego napięcia.
Każdego dnia na plac budowy zjeżdżają segmenty obudowy tunelu, przygotowywane w zakładzie prefabrykacji. Planowo ma zostać wykonanych 6280 segmentów, które finalnie złożą się na 615 dwumetrowych i 170 półtorametrowych pierścieni.
Na budowie powstaje rurociąg łączący zakład STP z komorą startową. W zakładzie separacji płuczka wiertnicza będzie oddzielana od urobku i ponownie pompowana do maszyny TBM. Ta metoda i użycie bentonitu pozwalają bezpiecznie drążyć tunel w zróżnicowanych warunkach gruntowych. Wykonawca montuje też elementy kontenerowe zakładu separacji płuczki wiertniczej. Wszystko przygotowywane jest na start maszyny.
– mówił Jacek Król – Inżynier Rezydent z firmy Lafrenzt.
Drążenie tunelu potrwa najpewniej do września 2021 roku, czyli około pół roku. Na Wolinie maszyna TBS zostanie przywitana w komorze odbiorczej o długości 35 m. Aktualnie zostały wykonane tam kolumny jet-grouting dla komory i bloku wyjściowego.
W trakcie trwania prac wydobyte zostanie około 210 000 m urobku. W najgłębszym miejscu odwiert poprowadzony zostanie na głębokości prawie 38 metrów. Prawdziwa podróż do wnętrza Ziemi.
Zdj. Urząd Miasta Świnoujście/ Sweco