Dzisiaj, 14 grudnia, wczesnym rankiem do Szczecina przyjechał pierwszy, z zamówionych dwóch tramwajów dwukierunkowych. Około godziny 12, pojawił się na pętli Głębokie nowy Moderus Beta MF 29 AC BD.
Jak informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich Sp. z o.o.:
Dostawa realizowana jest w ramach umowy zawartej we wrześniu firmą Modertrans Poznań Sp. z o.o., która przewiduje dostawę dwóch takich pojazdów z możliwością skorzystania z prawa opcji, z której miasto planuje skorzystać, na kolejne dwa tramwaje.
Tramwaj dwukierunkowy będzie wykorzystany m.in. podczas remontów, na newralgicznych odcinkach sieci. Oczywiście, nowy tramwaj będzie jeździć również w codziennym ruchu, zamiennie z jednostkami jednokierunkowymi. Daje on również możliwość uruchomienia linii bez konieczności budowy klasycznej pętli tramwajowej.
Ostatni raz na szczecińskich torach dwukierunkowe tramwaje jeździły (jako jednokierunkowe) w 1992 roku. Były to pamiętne N-ki. Co prawda miały już skręcone hakami i śrubami drzwi oraz zaśrubowane korby hamulców, ale jadące z tyłu dzieci lubiły bawić się w motorniczego.
Do dziś wiele osób wspomina te tramwaje z sentymentem.
Wybrane dane techniczne tramwaju częściowo niskopodłogowego, dwukierunkowego:
– długość: 28 250 mm,
– szerokość: 2 354 mm,
– liczba miejsc ogółem: 196 (w tym siedzących: stałych 40, uchylnych 6),
– udział niskiej podłogi: 25%,
– system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabiny motorniczego (klimatyzacja cało pojazdowa!),
– dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej (oznakowane na podłodze dużym znakiem graficznym) oraz dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzki (po jednej dla każdego kierunku jazdy),
– system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
– w każdym członie, w przedziale pasażerskim, dwa podwójne gniazda zasilające typu USB do ładowania telefonu komórkowego.