W przyszłym tygodniu rozpoczyna się długo wyczekiwany remont skrzyżowania Stołczyńska/Orna/Celulozowa. Pojawiły już się znaki informacyjne. To jedno z niebezpieczniejszych skrzyżowań w mieście. Zwykle między jesienią a wiosną dochodzi tu do kilkudziesięciu wypadków i niebezpiecznych zdarzeń drogowych.
Źle wyprofilowany zakręt w połączeniu ze śliską nawierzchnią i niedostosowaną przez kierowców prędkością do warunków powoduje, że samochody kończą trasę na słupach, płotach lub w polu. Często też dochodzi do zderzeń pojazdów. Kiedy mówi się o wypadkach na Stołczyńskiej, większość mieszkańców Skolwina wskazuje od razu na to skrzyżowanie.
O remont skrzyżowania, jak i całej ulicy Ornej od lat dopominali się mieszkańcy osiedla.
Za skrzyżowaniem jest niebezpieczne przejście dla pieszych, zlokalizowane pomiędzy przystankami autobusowymi. Z tego przejścia codziennie korzysta wiele osób. Najczęściej przechodzą tędy dzieci jadące do szkoły z tzw. „Celki” (ul. Celulozowa), ale i młodzież na trasie do szkół średnich, zarówno w centrum, jak i w Policach.
Dochodzi tu do wielu groźnych zdarzeń drogowych. Pędzące od strony Stołczyna samochody z dużą prędkością „wpadają” w zamieszkałą część osiedla. Od razu za łukiem drogi znajduje się wjazd na posesję, a po drugiej stronie dochodzi boczna ulica, tzw. spinacz Stołczyńskiej”. Dalej mijamy wspomniane powyżej przejście dla pieszych i wjazd w odnogę Stołczyńskiej. Za przejściem dla pieszych mamy po obu stronach drogi wjazdy na posesję, przy których doszło już do kilku wypadków. Dlatego mieszkańcy, Rada Osiedla i Rada Rodziców Szkoły Podstawowej nr 44, apelowali i apelują nadal do urzędników o poprawę bezpieczeństwa na tym miejscu.
W piśmie do Rady Rodziców, podpisanym przez pana Charęzę – Kierownika Referatu ds. organizacji ruchu UM, obiecano poprawę bezpieczeństwa przy okazji remontu skrzyżowania. W ankiecie na portalu Skolwin.info, większość mieszkańców proponowała w tym miejscu rondo, z dużą wyspą po środku, co skutecznie wyhamowałoby pędzące pojazdy i dało możliwość zawrócenia TIRom, które mijają nieoznakowany wjazd na teren przemysłowy po byłej papierni i potem zawracają na tym skrzyżowaniu. Ten manewr na skrzyżowaniu wykonuje dziennie kilka pojazdów. Niejednokrotnie zawracanie to kończyło się wyrwaniem barier zabezpieczających pieszych idących chodnikiem przy ulicy Celulozowej, a nawet zniszczeniem garażu, który stał przy ulicy Ornej. Jak widzimy, oczekiwania i potrzeby mieszkańców są duże.
A co się tu zmieni?
Łuk drogi niewiele się tu zmieni i, nawet w opinii firmy wykonującej remont, przed wypadnięciem z drogi nie uchroni. Pojawi się za to chodnik na łuku skrzyżowania Stołczyńska/Celulozowa, a ulica Orna zostanie skierowana w Celulozową. To chyba najbardziej kontrowersyjna zmiana. Pojawi się też przejście dla pieszych na ul. Celulozowej. Wjazd w tzw. spinacz Stołczyńskiej zostanie wybrukowany, podobnie jak zjazd z Ornej w Celulozową. Z widocznych zmian to praktycznie wszystko. Zostanie uporządkowana infrastruktura i media w gruncie pod drogą.
Niestety oznakowanie poziome drogi nie przewiduje obiecanych przez urzędników miejskich zmian.
Powracamy jeszcze do kwestii zmiany przebiegu ulicy Ornej.
Do tej pory ul. Orna równolegle z Celulozową łączyły się na skrzyżowaniu ze Stołczyńską. Szybciej spodziewać by się należało odwrotnego połączenia Celulozowej z Orną, jeżeli już w ogóle łączyć te ulice. Połączenie Ornej z Celulozową, i to nawierzchnią brukową, to już kompletny absurd. Biorąc pod uwagę wysokie wzniesienie, pod które wspina się droga, nawierzchnię brukową można uznać za świadome stwarzanie zagrożenia. Na brukowanej nawierzchni przyczepność jest słabsza, a to, że droga nie jest objęta „akcją zima”, stanowi dodatkowy czynnik niebezpieczeństwa.
O remont tej ulicy już 20 lat temu apelowała Rada Osiedla. W tym czasie przewodniczyła jej obecna Przewodnicząca Rady Miasta, Renata Łażewska. We wniosku RO czytamy:
„droga ta jest niezbędna dla mieszkańców osiedla, jako droga alternatywna zapewniająca łączność z centrum miasta.”
Niestety, pomimo ponownych apeli i wniosków Rady Osiedla w kolejnych latach, drogi do dziś nie wyremontowano, co spowodowało degradację ulicy Ornej. Jedyną drogą łączącą Skolwin z centrum miasta jest ulica Stołczyńska, usiana przejazdami kolejowymi.
Jednak najważniejsza kwestia, którą radni i urzędnicy powinni pilnie się zająć, to zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Remiza Straży Pożarnej JRG4 zostanie przeniesiona na ulicę Policką vis’ a vis Galerii Północ. Decyzje już zapadły. To przeniesienie znacznie wydłuży dojazd pojazdów straży pożarnej. Ul. Nehringa jako droga przeciwpożarowa zapewniłaby dużo krótszą i bezkolizyjną z linią kolejową trasę. Biorąc pod uwagę uruchomienie SKM, a wcześniej prace związane z jej budową, taka alternatywna droga, jak słusznie zauważyła Rada Osiedla, jest niezbędna dla normalnego funkcjonowania osiedla.
Paweł Komar, sekretarz Rady Osiedla Skolwin, w rozmowie z naszą redakcją podkreślił:
„zarówno w sprawie bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych, jak i poprawy bezpieczeństwa i remontu nawierzchni ul. Stołczyńskiej, Rada Osiedla pisała wnioski do Urzędu Miasta. Również w sprawie naprawy ulicy Ornej oraz o budowę, obiecanego od lat, przedłużenia Inwalidzkiej do Przęsocina (co dało by kolejną alternatywną drogę wyjazdową z osiedla). Niestety urzędnicy miejscy do dziś dnia nie odpowiedzieli. Kilkakrotnie już pisaliśmy w tych sprawach, lecz odpowiedzi brak.”
Remont skrzyżowania oczywiście cieszy, ale nie tego oczekiwali mieszkańcy. Na wykonanie prac wykonawca ma 100 dni (o ile pozwolą na to warunki pogodowe).