To największa inwestycja Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (ZZDW) w Koszalinie, sfinalizowana w tym roku. Przebudowano ponad 15 kilometrów trasy z Trzebiatowa do Gryfic i ponad 9,6 km z Gryfic do Płotów. 25 kilometrów poszerzonej drogi służyć będzie nie tylko mieszkańcom powiatu gryfickiego, ale również tysiącom zmotoryzowanych turystów zmierzającym nad Bałtyk. Projekt o wartości prawie 100 mln zł zrealizowano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Popularna trasa alternatywna do nadmorskich miejscowości jest szersza i bezpieczniejsza.
Przebudowana DW 109 to ważne uzupełnienie sieci dróg w regionie. Odciąży zakorkowane trasy nad morze, poprawi komfort i bezpieczeństwo podróżowania. W sezonie wakacyjnym na pewno będzie bardzo popularnym połączeniem z nadbałtyckim miejscowościami znajdującymi się w gminie Trzebiatów czy w gminie Rewal – zauważa marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Zakończona niedawno inwestycja jest zwieńczeniem gruntownej modernizacji DW 109. Powstało w sumie ponad 30 kilometrów wygodnej, unowocześnionej trasy.
DW 109 może być alternatywą dla zakorkowanych w sezonie ekspresówek. Pełni też ważną funkcję w obsłudze ruchu lokalnego. Kompleksowy remont drogi spinającej pas nadmorski z krajową S6 wzmocni transportowy potencjał Pomorza Zachodniego.
– Sukcesywnie badamy, planujemy i przebudowujemy sieć dróg wojewódzkich w zachodniopomorskim – tłumaczy wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj. – Niewątpliwym wsparciem są pieniądze z Unii Europejskiej, dzięki którym możliwe są tak gruntowne przebudowy jak w przypadku zakończonej właśnie inwestycji. Sto dziewiątka to bardzo ważna trasa. Latem liczba przejeżdżających samochodów wzrasta tu kilkakrotnie, dlatego kładziemy tak duży nacisk na segregację ruchu – podkreśla wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
DW 109 po przebudowie to zupełnie nowa jakość podróży. W wielu miejscach drogę przeprojektowano, zyskała elementy nowoczesnej infrastruktury.
– Droga, która miała zmienną szerokość, została na całej długości doprowadzona do normatywnej szerokości siedmiu metrów. Przebudowano skrzyżowania, istniejące zjazdy i zatoki autobusowe. Na wlotach do miejscowości położonych na trasie wykonane zostały elementy wymuszające ograniczenie prędkości. Zaprojektowano również azyle na przejściach dla pieszych i wyspy spowalniające ruch – wylicza dyrektor ZZDW Michał Żuber.
Przebudowano przejścia i wybudowano nowe ciągi dla pieszych. To zmiany najbardziej oczekiwane przez mieszkańców miejscowości znajdujących przy DW 109. Bezpieczeństwo pieszych to paląca kwestia, zwłaszcza w sezonie turystycznym, kiedy ilość pieszych wzrasta kilkakrotnie. Oczywiście, bezdyskusyjnie oczekiwaną jest również nowa nawierzchnia jezdni. W niektórych miejscach wykonano także wzmocnienia konstrukcji jezdni, uregulowano pobocza, udrożniono lub wybudowano nowe przepusty. Ponadto remont obejmował – na wybranych odcinkach – przebudowę kanalizacji deszczowej, wymianę oświetlenia i nowe oznakowanie. Ważną częścią drogowego przedsięwzięcia był remont mostu w Górzycy na rzeką Otoczką (dopływ Regi). Efektownie wygląda też rozdzielenie jezdni w miejscowości Kłodkowo – dwie jednokierunkowe nitki omijają zabytkowy kościół.
Przebudowa drogi wojewódzkiej między Trzebiatowem a Płotami kosztowała prawie 97 mln zł. Projekt otrzymał aż 85 procent unijnego dofinansowania. Wykonawca prac: firma COLAS Polska Sp. z o.o.
Kilka lat wcześniej wyremontowano odcinek DW 109 z Trzebiatowa do Mrzeżyna (6,4 km). W ten sposób powstało kolejne wygodne połączenie S6 z miejscowościami nadmorskimi.
Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich zarządza 2100 km dróg.
źródło:ZZDW