Trwa program „Kolej Plus”. W naszym województwie do drugiego etapu „konkursu” zakwalifikowały się trzy projekty. Dwa z projektów leżą na terenie pow. myśliborskiego. Dotyczą one min. odbudowy linii Stargard – Kostrzyn.
Z województwa zachodniopomorskiego do konkursu wystartowały 4 projekty, z czego aż 3 zakwalifikowały się do dalszego etapu. Wśród zgłoszonych projektów znalazła się min. odbudowa połączenia Stargard – Kostrzyn, Myślibórz – Gorzów Wielkopolski, Stobno Szczecińskie – Dobra oraz budowa stacji Tuczno Krajeńskie.
Złożone projekty analizowane były pod kątem formalnym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zaakceptowane zostały 3 projekty zgłoszone przez Urząd Marszałkowski.
Projekt dotyczący odbudowy lini kolejowej Stargard – Kostrzyn wzbudził olbrzymie emocje, ze względu na cykliczne poruszanie tematu przywrócenia tego połączenia. Realizacja tego projektu z pewnością wpłynęłaby na dalszy rozwój gminy Dębno min. ze względu na lepsze skomunikowanie jej z innymi rejonami województwa.
Do sprawy odniósł się burmistrz Dębna – Grzegorz Kulbicki.
Z jednej strony jest ogromna radość i wdzięczność, że zarząd województwa zachodniopomorskiego wskazał w ramach programu „Kolej Plus” odbudowę połączenia na trasie Stargard-Pyrzyce-Myślibórz-Dębno-Kostrzyn. Gdyby rzeczywiście udało się zrealizować to zadanie, to bez wątpienia byłoby to wiekopomne wydarzenie w historii nie tylko naszej gminy, ale i naszego mikroregionu. Kto z nas nie chciałby ponownie wsiąść w pociąg w Dębnie i pojechać sobie przez Kostrzyn lub Stargard do Szczecina, Poznania lub Warszawy. Rozwiązałoby to problemy studentów dojeżdżających na studia, czy tez seniorów, którzy potrzebują pojechać do lekarza specjalisty. Z drugiej strony wiem, że jeśli naprawdę to zadanie przejdzie kolejne etapy, to będzie to niezwykle kosztowna i gigantyczna inwestycja infrastrukturalna w naszym regionie. Dlatego też nie ogłaszajmy jeszcze sukcesu, bo droga do realizacji jeszcze bardzo daleka i niepewna. Ale oczywiście trzymajmy kciuki, żeby to się udało. Zadanie przeszło pierwszy etap, jest w kolejnym, zobaczymy co dalej
Drugi etap projektu potrwa rok, w czasie którego samorządy będą pracować nad wstępną koncepcją. W celu polepszenia zarówno komunikacji i ułatwić dalsze prace, samorządy będą pracować na dokumentach jakie zostały udostępnione przez PLK. Najistotniejszą kwestią pozostaje w tym momencie dokument stanowiący potwierdzenie faktu, iż inicjatorzy projektu dysponują odpowiednimi funduszami tj. 15% wartości inwestycji, oraz deklaracja przewoźnika dotycząca finansowania i obsługi konkretnych połączeń.
Projekt ma trwać do roku 2028. Jego wartość oszacowano na ponad 6,5 mld złotych. 5,6 mld złotych pochodzi z budżetu państwa, natomiast 1 mld to pieniądze pochodzące od samorządów.