Jak na razie dwa takie składy dotarły do Kołobrzegu, ale najprawdopodobniej będzie ich więcej. Mowa o nowych dwunapędowych pociągach, które będą stacjonować w sekcji Polregio.
To Impulsy II Hybryda EN63H o numerach 001 i 002 produkcji nowosądeckiego Newagu. Łączny koszt zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln zł. Każdy z nich jest wyposażony w 150 miejsc.
Władze regionu twierdzą, że z czasem pociągów może być więcej.
– Województwo Zachodniopomorskie planuje, jeśli pozwolą na to możliwości budżetowe i finansowanie z RPO, zakup jeszcze 10 pociągów z hybrydowym napędem (czyli docelowo 12) – mówi Tomasz Maciejewski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
Przez najbliższe dni odbywać się będą szkolenia maszynistów i obsługi warsztatowej. Odbędą się również przejazdy testowe. Kiedy w takim razie nastąpi oficjalna prezentacja pociągów?
Na profilu Pomorze Zachodnie, prowadzonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego czytamy, że jest ona planowana na początku 2021 roku.
Umowę na zakup pojazdów podpisano w lipcu 2020 roku. Pojazdy dwunapędowe łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych, czyli wysokie przyspieszania i brak emisji spalin oraz pojazdów spalinowych wyposażonych w przekładnię elektryczną, jaką jest możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych. A tych na Pomorzu Zachodnim jest wciąż 40 procent.
Pociągi będą kursować na trasie: Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin – bez przesiadek. Podobnie na zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację: Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.