Półmetek drążenia tunelu w Świnoujściu [FOTO]

0
Foto: GDDKiA o/Szczecin

We wtorek, dokładnie o godz. 10 osiągnięto połowę długości tunelu drążonego w Świnoujściu. Maszyna TBM, która drąży tunel pokonała już 742 metry. Jesienią wiercenie ma się zakończyć i rozpoczną się prace związane z wykończeniem tunelu. Teraz ma on przekrój kolisty – tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia.

Półmetek drążenia tunelu w Świnoujściu

Drążenie TBM Świnoujście, postęp prac

„Wyspiarka” ułożyła 417 pierścieni obudowy i z każdym dniem zbliża się do brzegu cieśniny Świna od strony wyspy Wolin. Jesienią drążenie tunelu powinno się zakończyć. Wówczas rozpoczną się dalsze prace związane z wykończeniem tunelu. Na wrzesień przyszłego roku, zgodnie z kontraktem, przewidziano zakończenie prac.

Odcinek wjazdowy do tunelu

Jesteśmy w połowie drążenia tunelu. Mamy ponad 740 metrów, a cały tunel drążony ma mieć 1484 metry. Cieszymy się z każdego kolejnego metra. Jest to dla nas niezmiennie ekscytujące wydarzenie – podkreślała Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. Z punktu widzenia inwestora niezwykle się cieszymy, że w obliczu tak trudnej inwestycji, trzymamy się harmonogramu. Proszę o dalsze wsparcie dla miasta Świnoujście i trzymanie za nas kciuków.

Foto: GDDKiA o/Szczecin

Wszystkie elementy obudowy tunelu wykonane

Maszyna TBM zarówno drąży tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonuje obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów – tubingów. Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstają w specjalnie wykonanym zakładzie prefabrykacji. Wszystkie 6280 tubingi zostały już wykonane, część z nich zamontowano w tunelu, a pozostałe oczekują na swoją kolej na placach składowych. Teraz w zakładzie prefabrykacji będą powstawały elementy wewnętrznych konstrukcji tunelu.

Układanie elementów obudowy

Pozostałe prace

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod nią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej wymagające przebicia się poza obudowę tunelu. Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Foto: GDDKiA o/Szczecin

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Odcinek wjazdowy do tunelu
Foto: GDDKiA o/Szczecin

Polecamy także:
Myśliborskie lato 2021
Bez certyfikatu szczepień nie pójdziesz do sklepu? Szef GIS odpowiada
Wniosek premiera w TK. Czy prawo unijne ma pierwszeństwo przed krajowym?

Skomentuj artykuł!
- Bezpłatna pomoc prawna -Bezpłatna Pomoc Prawna na Pomorzu Zachodnim

SKOMENTUJ:

Wpisz swój komentarz
Wpis swoje imię