Polska Żegluga Morska (PŻM) przejmuje spółkę Polskie Promy – poinformował we wtorek rzecznik PŻM. Spółkę powołano w kwietniu 2020 r. przez PŻB jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów.
Rada Pracownicza Polskiej Żeglugi Morskiej wyraziła zgodę, dotyczącą zakupu przez PŻM stu procent udziałów w spółce Polskie Promy – poinformował we wtorek rzecznik Grupy Polska Żegluga Morska Krzysztof Gogol.
Dodał, że zachowano podstawowy cel spółki – budowę nowych promów. Natomiast od teraz to PŻM będzie armatorem, za pośrednictwem którego będą zlecane budowy nowych promów. Jednocześnie będzie ich przyszłym właścicielem.
Plany PŻM mówią o trzech jednostkach (w opcji czwartej). Część z tego tonażu będzie mogła być czarterowana przez PŻM – poprzez spółkę Polskie Promy – Polskiej Żegludze Bałtyckiej z Kołobrzegu – podał Gogol.
Poinformował także, że w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że:
„wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM„.
Siedziba spółki, jako części Grupy PŻM, będzie się odtąd mieścić w Szczecinie, przy pl. Rodła.
Przejęcie spółki Polskie Promy przez PŻM to kolejny krok na drodze budowy nowych promów. W intencji armatora mają to być jednostki typu ropax, o długości kadłuba ponad 200 m i długości linii ładunkowej ok. 4 tys. m. Promy mają powstać w jednej z polskich stoczni. Toczą się rozmowy w tej sprawie – poinformował rzecznik. Jak dodał, potencjał Grupy PŻM, jej mocna pozycja na rynku żeglugowym oraz wiarygodność finansowa wobec banków, są gwarancją, że promy zostaną zbudowane.
Ponadto rzecznik wskazał również, że armator planuje by pierwszy z promów oddano do eksploatacji jeszcze przed końcem 2024 r. Mają one obsługiwać linię ze Świnoujścia do Ystad.
Grupa PŻM posiada obecnie 62 statki, w tym 58 masowców oraz cztery promy, zarządzane przez własną spółkę promową Unity Line.
Przypomnijmy, że spółkę Polskie Promy powołano do życia w 2020 roku. Utworzyły ją Unity Line – spółka kontrolowana przez Polską Żeglugę Morską oraz Polska Żegluga Bałtycka (POLFERRIES).
Głównym zadaniem spółki jest budowa nowoczesnych jednostek ro-pax dla polskich przewoźników. Jest odpowiedzią na rządowy projekt unowocześnienia polskiej floty pływającej do Szwecji. To również reakcja na wygasającą umowę z portem Ystad, która daje polskim przewoźnikom jeszcze 3 lata na wybudowanie nowych jednostek.
Ponadto warto zaznaczyć, że pierwsze plany utworzenia nowej spółki Polskie Promy Sp. z o.o. powstały już w 2019 roku.
POLECAMY TAKŻE
- Zagadka rozwiązana! Wiadomo już kim jest dziewczyna z fotografii IPN
- Szczecin: Odnaleziono stare dokumenty w trakcie remontu urzędu
- Odnaleziony niewybuch na terenie Nadleśnictwa Nowogard