5 marca odbyło się historyczne wydarzenie na Pomorzu Zachodnim, ruszyła budowa tunelu pod rzeką Świną. Rozpoczęciu drążenia towarzyszyło uroczyste nadanie nazwy maszynie TBM. W uroczystościach uczestniczyły najważniejsze władze państwowe i lokalne.
Zanim jednak przejdziemy do wydarzeń z zeszłego piątku zobaczmy, jaką drogę w kierunku stałego połączenia w Świnoujściu przeszliśmy do tej pory. Historia idei budowy tunelu sięga lat 70 XX wieku. Przez długi okres czasu ta inwestycja była priorytetem wyłącznie dla lokalnego samorządu. Zmiana jednak nadeszła w latach 2005-2007, za kadencji parlamentarnej koalicji PIS-LPR-Samoobrona przekazano 200 mln zł na rozpoczęcie inwestycji. Niestety w wyniku przyspieszonych wyborów i zwycięstwa Platformy Obywatelskiej pieniądze zostały przekazane na inwestycje w Gdańsku. Z ust Premiera Donalda Tuska mogliśmy usłyszeć wtedy, że na tunel nie ma pieniędzy.
Danald piniendzy nie ma i nie będzie Tusk o tunelu w Świnoujściu.#Pamiętamy pic.twitter.com/Ml1EXtthKY
— Maciej Stańczyk (@stanczykmaciej) March 5, 2021
Wtedy to wystosowano Apel do Premiera by inwestycję zrealizować. Podczas gdy mieszkańcy i pozostałe koła radnych miejskich jednoczyli się w tej sprawie, lokalni politycy Platformy Obywatelskiej opowiedzieli się przeciwko apelowi.
Kolejne ważne rozdziały na drodze do wyczekiwanego tunelu
Następny etap po latach 2005-2007 to ponowna zmiana rządów w 2015 roku i podjęcie jako priorytetu realizacji tunelu. Po 85% środków na inwestycję rząd RP złożył wniosek do Unii Europejskiej. Ostateczne zatwierdzenie przyznania unijnych środków nastąpiło 27 czerwca 2018 roku. Minął wtedy termin, w którym Komisja Europejska mogła zgłosić zastrzeżenia do zasadności unijnego dofinansowania.
Jeszcze tego samego roku, 2018, firma, która wygrała przetarg zrezygnowała z realizacji podjęcia się inwestycji. W uzasadnieniu mogliśmy usłyszeć, że z biegiem czasu od złożenia oferty do wyłonienia wykonawcy realizacja inwestycji stała się nieopłacalna. Ponownie mieszkańcy i sympatycy nadmorskiego kurortu mając na uwadze uprzednie doświadczenia nabrali wątpliwości czy upragniona inwestycja się powiedzie. Całe szczęście bez problemu wyłoniono nowego wykonawcę i 17 września 2018 podpisano umowę z konsorcjum firm wykonawczych.
Kolejnym istotnym etapem było wykonanie projektu tunelu, otrzymanie pozwolenia na budowę inwestycji drogowej i przekazanie placu budowy w październiku 2019 roku. Następnie przyszła pora na przygotowanie terenu, budowę komory startowej i złożenie maszyny TBM i przyszedł marzec 2021 roku…
Rozpoczęcie drążenia
Inauguracji pracy maszyny TBM towarzyszyły uroczystości nadania jej imienia. Wydarzenie otworzył Prezydent Miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz, a następnie głos zabierali m.in. Premier Mateusz Morawiecki oraz Wicepremier Jarosław Kaczyński. Z ust Prezydenta Żmurkiewicza i Prezesa Kaczyńskiego można było usłyszeć jak kluczowym było zgodne działanie ponad podziałami by to przedsięwzięcie zostało zrealizowane.
Po przemówieniach nastąpiło nadanie nazwy „wielkiego kreta”. Matką Chrzestną „Wyspiarki” została wiceprezydent miasta Barbara Michalska.
O konkursie informowaliśmy tutaj: Trwa głosowanie nad nazwą dla maszyny TBM
Zwieńczeniem uroczystości było uruchomienie „Wyspiarki”
Wydaje się, że najtrudniejszy etap jest już za nami. Mamy nadzieję, że tak jak zapraszał Prezydent Świnoujścia pod koniec 2022 zobaczymy się na otwarciu tego obiektu.