Szczecin: Pociąg towarowy jadący do Polic gubił wagony

6

To kolejne niebezpieczne zdarzenie na tej linii w tym miesiącu. Linia kolejowa 406 Szczecin – Police to jedna z bardziej niebezpiecznych tras kolejowych w Polsce. Sam charakter linii, która jako jedyna w Polsce, poza górskimi trasami, jest w kategorii linii górskich. Wszystko za sprawą Wyżyny Szczecińskiej, którą musi pokonać pociąg jadąc do Polic.

Drugi argument przemawiający za tym, że jest to niebezpieczna linia, to towary jakie są nią transportowane. Przewożone są tędy niebezpieczne chemikalia jak amoniak, kwas siarkowy, kwas fosforowy – do Polic, alkohol metylowy do terminalu Alfa na Stołczynie. Ponadto nawozy wapno, siarka, paliwa, drzewo, węgiel.

Linia 406, o czym już pisaliśmy wije się praktycznie przez cały lewobrzeżny Szczecin oraz Police.  Dlatego też stała się ważną również dla SKM by w ten sposób transportować większość pasażerów po mieście a szczególnie Północnych dzielnic miasta.

Niestety od kilku lat linia stała się szczególnie niebezpieczna za sprawą przewoźników poruszających się po torach. Na tej linii można spotkać pociągi PKP Cargo, CTL Logistic, Lotos, Orlen, Pol-Miedź trans, Cargounit, i jeszcze kilku mniejszych, świadczących usługi. Można też kilka razy w roku spotkać czeskich przewoźników.

Od dwóch lat, praktycznie nie ma tygodnia, by coś się nie wydarzyło na linii. Do tej pory najczęstszą przyczyną zdarzeń, były przeładowane składy, które miały problem z podjazdem do Polic. Zdarzyło się kilka razy, że spaliły się silniki lokomotyw. Ale ostatnio jadący pociąg do Polic gubił wagony.

O wyjaśnienia poprosiliśmy PKP PLK SA oraz Urząd Transportu Kolejowego (UTK).

Rzecznik prasowy  PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Bartosz Pietrzykowski wyjaśnia:

Komisja wyjaśnia przyczynę rozszczepienia wagonów pociągu towarowego relacji Rybnik Towarowy – Police Chemia, do którego doszło 10 stycznia około godziny 13 między Szczecinem Skolwin a Policami. Przez około 2,5 godziny były zablokowane przejazdy kolejowo-drogowe przy ulicach Stolarskiej oraz Orłowskiej. Około godziny 15:30 przejazdy zostały udrożnione.
Za właściwe zabezpieczenie wagonów odpowiada przewoźnik.

Zespół Prasowy Urzędu Transportu Kolejowego w telefonicznej rozmowie poinformował, że zlecił już kontrole oddziałowi w Poznaniu, by ten sprawdził stan bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przepisów bezpieczeństwa transportu.

Czas najwyższy również by władze miasta wykazały zainteresowanie bezpieczeństwem mieszkańców. Ci coraz bardziej obawiają się o własne bezpieczeństwo, zwłaszcza, że bomby chemiczne jeżdżą niekiedy na wprost okien.

Będziemy wracać do tematu. Czekamy na efekty prac komisji.

- Bezpłatna pomoc prawna -Bezpłatna Pomoc Prawna na Pomorzu Zachodnim

6 KOMENTARZE

    • skoro w czasie jazdy wagony się wyczepiły i zostały a skład pojechał dalej to jak inaczej to określić? to są fakty nie bzdury. Zresztą to stało się powodem powołania specjalnej komisji badającej to „zdarzenie”.
      Dzisiaj kolejna blokada torowiska, bo lekceważy się przepisy i bezpieczeństwo przewozów. Jeźdżą, jak to określił jeden z maszynistów – „na zasadzie jednemu się uda drugiemu nie”

      • Nie wiem jak jest teraz ale prowadziłem pociągi towarowe w latach 80~tych ubiegłego wieku i było to tak urządzine, że kiedy się wagon wypiął czy urwał , cały pociąg automatycznie hamował i dalej nie pojechał.

  1. Hamulce w pociągu to bardzo prosty i niezawodny układ, który działa w taki sposób, że po rozerwaniu składu zarówno część z lokomotywą, jak i oderwane wagony muszą zahamować. Więc nie ma takiej możliwości, że pociąg pojedzie a oderwane wagony zostaną. Oczywiście droga hamowania dużego i ciężkiego składu pociągu jest długa więc finalnie po zatrzymaniu odległość pomiędzy oderwanymi wagonami a resztą składu może wynosić kilkadziesiąt lub kilkaset metrów zależnie od tego ile wagonów się oderwało.

  2. Ale jak to możliwe , że zgubił wagony i pojechał dalej ? Przecież podczas rozerwania powinno nastąpić hamowanie nagłe . Czy na pewno zostały użyte odpowiednie sformułowania czy może zostało to napisane celowo aby zwiększyć atrakcyjność artykułu ?

SKOMENTUJ:

Wpisz swój komentarz
Wpis swoje imię