12 grudnia tramwajowa „Nadodrzanka” powraca na stałą trasę. Węzeł Wyszyńskiego pomyślnie przeszedł testy po przebudowie, więc tramwaje wracają na ten wyłączony od 23 maja br. odcinek.
W związku z rozpoczęciem pierwszego etapu przebudowy torowiska tramwajowego na węźle Wyszyńskiego, szóstki pojechały objazdem. Z ulicy Dubois przez Malczewskiego i dalej placami Hołdu Pruskiego i Żołnierza, Bramę Portową, ul. Nową, do Dworca PKP. Na wyłączonym odcinku (od Dworca PKP do ul. Firlika) jeździła autobusowa komunikacja zastępcza – linia 806.
Zakres przebudowy węzła „Wyszyńskiego” objął między innymi: przebudowę infrastruktury tramwajowej, drogowej, oświetlenia oraz częściowo uzbrojenie podziemne. Zmiany będą odczuwalne także dla pasażerów komunikacji miejskiej. Dzięki nowym przystankom i przebudowie peronów.
Roboty prowadzone były również na jezdni, chodnikach i ścieżce rowerowej. Przebudowywane są sieci podziemne, a w infrastrukturze tramwajowej pojawią się nowe elementy takie jak sterowanie i ogrzewanie zwrotnic oraz system smarownic. Wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego tory przebiegać będą po istniejącym śladzie. W ciągu ul. Wyszyńskiego zaprojektowany został dwukierunkowy pas autobusowo tramwajowy, natomiast na torowisku pojawiła się dodatkowa dwukierunkowa relacja tramwajowa na kierunku Wyszyńskiego – Stocznia Szczecińska.
Przy tej okazji przypominamy historię tej linii. Mało kto wie, że linia nr 6 istnieje w Szczecinie od 1905 roku. Wtedy jej trasa biegła od Dworca Głównego przez ulice: Jana z Kolna i Emilii Plater do Niebuszewa. Od roku 1927 po rozbudowie miasta, dotarła na powstałą pierwszą pętlę tramwajową na ulicy Orzeszkowej. Wojenna zawierucha zmieniła trasę tramwaju i w 1944 roku „szóstka” kursowała od Dworca Głównego, dalej dzisiejszą ulicą Nową, Dworcową, aleją Niepodległości, Matejki, Parkową, Emilii Plater do Kołłątaja. 24 kwietnia 1945 roku zawieszono kursowanie tramwajów w Szczecinie.
Po wojnie, 6 powróciła na trasie Gocław – Lubeckiego w 1946 roku. Po przedłużeniu linii numer 5 do Gocławia szóstki zmieniły trasę i kursowały od Stoczni na Potulicką. Po odbudowaniu ulic Nabrzeże Wieleckie i Jana z Kolna, w 1951 roku, szóstki wjechały na nowe trasy, Nocznickiego, Jana z Kolna, Nabrzeże Wieleckie, Dworzec Główny, Nową, Dworcową, aleją 3-go Maja, aleją Niepodległości, aleją Wyzwolenia, Malczewskiego, Parkową, Dubois, Nocznickiego. W 1954 nastąpiła kolejna zmiana trasy i 6 wróciła na Gocław, ale przez ulicę Wyszaka. Po wypadku z 7 grudnia 1967 zmieniono trasę i ponownie jechała Malczewskiego. W 1971 szóstka obiera kierunek Pomorzany, a w 1975 roku pojawiła się nowa pętla Gocław. W grudniu 1985 roku, szóstki z powodu remontu torowiska w kierunku Pomorzan, kursowały skróconą trasą do Dworcowej. Na Pomorzany wróciły dopiero w styczniu 1989 roku.
Od kwietnia 2008 roku, skrócenie trasy do zajezdni Golęcin wymusiła układana kanalizacja pod ulicą Światowida. Kolejne prace przy kanalizacji, tym razem na Kolumba, zmusiły do ponownego skrócenia trasy do ulicy Dworcowej. 5 listopada wszystko wróciło do normy i szóstki ponownie pojechały na trasie Gocław – Pomorzany. W czasie wakacji w roku 2016, szóstki z powodu remontu torowisk jeździły ponownie skróconą trasą: Stocznia Szczecińska – Dworcowa. I tak dotarliśmy do kończącego się właśnie remontu na węźle Wyszyńskiego, który rozpoczął się 23 maja.
W związku z uruchomieniem węzła nastąpią zmiany w komunikacji o których informuje ZDiTM:
- Linia 6 kursować będzie na stałej trasie według nowych rozkładów jazdy bez zmian częstotliwości.
- Zlikwidowana zostanie autobusowa komunikacja zastępcza – linia 806.
- Przywrócona zostanie stała lokalizacja przystanku „Wyszyńskiego” dla linii 70 i 526 w kierunku Dworca Głównego (na ul. Nabrzeże Wieleckie za skrzyżowaniem z ul. Wyszyńskiego).
- Kursy wyjazdowe i zjazdowe linii 3 i 12 w relacji zajezdnia Golęcin <> Las Arkoński / Dworzec Niebuszewo – będą realizowane nową trasą, od ul. Firlika przez ul. Jana z Kolna – ul. Nabrzeże Wieleckie – ul. Wyszyńskiego.
- Kursy wyjazdowe i zjazdowe linii 8 w relacji zajezdnia Pogodno <> Gumieńce – będą ponownie realizowane przez ul. Dworcową.
- Przywrócone zostają skomunikowania linii 5 z linią 6 z Gocławia.