Stoczniowcy w Szczecinie swą wysoką klasę i renomę ustalili na przełomie XIX i XX wieku. Wtedy to Norddeutsche Lloyd (NDL) zleciło stoczni AG Vulcan w Szczecinie statek budowę statku pasażerskiego do obsługi transatlantyckiej. Jednostka miała uwzględniać najnowsze osiągnięcia techniczne w przemyśle stoczniowym i zapewniać pasażerom jak największy komfort. Dziś Stocznia Szczecińska ponownie nosi nazwę Wulkan. 100 lat później, pod koniec XX wieku, polscy stoczniowcy ze Szczecina ponownie pobili światowe rekordy, wodując 21 statków w ciągu roku i budując statek najszybciej na świecie – od położenia stępki do zwodowania – w 28 dni!
Ekspresowy parowiec
Miał przewyższyć brytyjskie statki pasażerskie szybkością i elegancją. Szybki parowiec z podwójną śrubą KAISER WILHELM DER GROSSE został zwodowany 4 maja 1897 roku i w tym samym roku wyruszył w swój dziewiczy rejs z Bremerhaven do Nowego Jorku. Jako pierwszy parowiec z czterema kominami i pompatycznym wnętrzem, statek był szczególnie popularny wśród luksusowych podróżników.
Na wystawie w German Maritime Museum model KAISER WILHELM DER GROSSE reprezentuje dwa ważne tematy, które były charakterystyczne dla żeglugi pasażerskiej około 1900 roku: emigrację i luksusowe podróże. Mimo że w odbiorze społecznym statek utożsamiany był z luksusem i wygodą, większość jego pasażerów stanowili emigranci, którzy przynieśli również największe zyski finansowe dla przewoźnika. 340 miejsc w I klasie i prawie 350 miejsc w II. Klasa kontrastowała z 1074 pasażerami w sterowaniu.
Na przykładzie parowca KAISER WILHELM DER GROSSE można poznać znaczenie statków jakie miały około 1900 roku. Publiczna prezentacja, postrzeganie i marketing statków pasażerskich jako technicznych, politycznych i kulturowych przedstawicieli narodu około 1900 roku jest skontrastowany z ważnością migracji dla rozwoju żeglugi pasażerskiej.
Prawie wszystkie kabiny pierwszej i drugiej klasy znajdowały się na górnym pokładzie. Pasażerowie klasy steerage spali w sypialniach z kojami piętrowymi. Dwa łóżka piętrowe miały 1,80 metra długości i około 50 centymetrów szerokości. Była też osobna jadalnia dla pasażerów klasy sterowej.
Dane techniczne | |
Stocznia: | AG Vulcan, Szczecin |
Rok budowy: | 1897 |
Posługiwać się: | Transport pasażerski i towarowy |
Firma transportowa: | Norddeutscher Lloyd Bremen |
Długość: | 197,7 metra |
Szerokość: | 20,13 metrów |
Tonaż brutto: | 14.349 ton rejestrowych brutto |
Pasażerowie: | I klasa: 340, II klasa: 346, klasa sterowności: 1074 |
Obecne miejsce pobytu: |
Przechwycony przez brytyjski krążownik „HIGHFLYER” 26 sierpnia 1914 r. Przez Rio del Oro. Zatopiony przez własną załogę po wystrzeleniu całej własnej amunicji. |
Zachował się film z obrazami z wodowania w dawnej i obecnej Stoczni Szczecińskiej Vulcan:
Liniowiec został zbudowany w Szczecinie (obecnie Szczecin, Polska) dla północnoniemieckiego Lloyda (NDL) i wszedł do służby w 1897 roku. Był to pierwszy liniowiec z czterema kominami i uważany za pierwszy „superliner”. Pierwszy z czterech siostrzanych statków zbudowanych w latach 1903–1907 przez NDL (pozostałe to SS Kronprinz Wilhelm , SS Kaiser Wilhelm II i SS Kronprinzessin Cecilie) zapoczątkował zmianę w sposobie demonstrowania dominacji morskiej w Europie.
Statek rozpoczął nową erę w podróżach oceanicznych, a posiadanie czterech kominów szybko została skojarzone z rozmiarem, siłą, szybkością i przede wszystkim luksusem. Najszybciej pokonał Atlantyk, za co zdobył Błękitną Wstęgę, godną uwagi nagrodę za najszybszą podróż z Europy do Ameryki, która wcześniej była zdominowana przez Brytyjczyków.
W 1900 roku został uszkodzony w potężnym pożarze wielu statków w porcie w Nowym Jorku. Miał również kolizję we francuskim porcie w Cherbourgu w 1906 roku. Wraz z pojawieniem się jego siostrzanych statków został zmodyfikowany do statku trzeciej klasy. Miało to na celu skorzystanie z lukratywnego rynku imigrantów podróżującego do Stanów Zjednoczonych.
Przekształcony w pomocniczy krążownik w momencie wybuchu I wojny światowej, otrzymał rozkaz chwytania i niszczenia okrętów wroga. Zniszczył kilka, ale ostatecznie w bitwie pod Río de Oro pokonał go brytyjski krążownik HMS Highflyer. Załoga Kaisera zatopiła go zaledwie trzy tygodnie po wybuchu wojny. Jego wrak odkryto w 1952 roku.
Polecamy także:
MSWiA przedstawiło projekt ustawy o Ochotniczej Straży Pożarnej
Wkrótce ruszy remont drogi Ustowo – Kurów – Siadło Dolne
2500 osób zaszczepiło się w majówkę. Akcja szczepień przedłużona !