„Blisko centrum Szczecina, przed uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, urzędnicy prezydenta Krzystka wydali zgodę na postawienie wielkiego centrum logistycznego. Bez przebudowy ulic, które już dotychczas były mocno zakorkowane. Będzie gehenna mieszkańców” – to wpis, który opublikował na Twitterze radny Rady Miasta Szczecin Dariusz Matecki.
O Centrum Logistycznym zrobiło się głośno w związku z rosnącymi uciążliwościami jakie generuje ono dla mieszkańców osiedla Drzetowo-Grabowo. Już na początku działalności Centrum wpływa negatywnie na życie i wypoczynek mieszkańców bloków znajdujących się na ul. Rugiańskiej.
Blisko centrum #Szczecin, przed uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, urzędnicy prezydenta #Krzystek wydali zgodę na postawienie wielkiego centrum logistycznego.
Bez przebudowy ulic, które już dotychczas były mocno zakorkowane. Będzie gehenna mieszkańców pic.twitter.com/l6z2jLmgoC
— Dariusz Matecki (@DariuszMatecki) June 21, 2022
Czy dało się uniknąć problemów?
Radny Dariusz Matecki wysłał dziś interpelację do prezydenta Piotra Krzystka, którą udostępnił mediom. Jednocześnie na Facebooku zamieścił film, na którym wraz z przewodniczącym Rady Osiedla Żelechowa Arkadiuszem Lisińskim opisują, jakie uciążliwości dla mieszkańców Szczecina sprawi powstanie Centrum Logistycznego w tym miejscu. Okazuje się, że już w 2019 roku radny Matecki wysłał w tej sprawie trzy interpelacje do prezydenta Piotra Krzystka, które dotyczyły m.in. rozbudowy infrastruktury drogowej, wpływu budowy na poziom, jakość życia mieszkańców, czy poziomu hałasu.
Można zatem śmiało postawić tezę, że prezydent Piotr Krzystek wiedział jakie mogą być konsekwencje powstanie w tym miejscu wielkiego Centrum Logistycznego, które spowoduje gwałtowny wzrost ruchu drogowego. Na prośby radnego Mateckiego dotyczące zorganizowania spotkania z mieszkańcami osiedli Skolwin, Stołczyn, Bukowo, Golęcino–Gocław, Żelechowa, Niebuszewo, Drzetowo–Grabowo – nie odpowiedział pozytywnie, do takich spotkań nie doszło, a konsultacje społeczne ograniczono do minimum.
Interpelacja: „dot. uciążliwości związanych z Centrum Logistycznym powstałym na Północy Szczecina”
Pełna treść interpelacji:
Szanowny Panie Prezydencie,
skierowałem do Pana następujące interpelacje:– dn. 14 stycznia 2019 roku dot. budowy centrum logistycznego oraz oddziaływania tej inwestycji na poziom i jakość życia mieszkańców Szczecina (link: http://bip.um.szczecin.pl/chapter_11201.asp?soid= A4154C370E78403C9A9C252FBDF31C CF) – dn. 11 lutego 2019 roku dot. zorganizowania spotkania Prezydenta Krzystka z mieszkańcami osiedli Skolwin, Stołczyn, Bukowo, Golęcino–Gocław, Żelechowa, Niebuszewo, Drzetowo–Grabowo w celu omówienia infrastruktury dojazdowej do powstającego Centrum Logistycznego– dn. 7 sierpnia 2019 roku dot. budowy Centrum Logistycznego na Żelechowej i braku dialogu z mieszkańcami w tej sprawieJuż wówczas pytałem Pana:– W jaki sposób Gmina Miasto Szczecin (GMS) zamierza zmodernizować aktualny układ komunikacyjny prowadzący do planowanej inwestycji?– Jakie GMS uwzględnia oddziaływanie inwestycji na poziom i jakość życia mieszkańców okolicznych osiedli, w których ruch komunikacyjny już dzisiaj jest bardzo natężony przy jednoczesnym braku inwestycji drogowych (np. tragiczny stan tzw. „Nadodrzanki”)?Uzyskałem odpowiedź:– Informuję, że w Wieloletnim Programie Rozwoju Szczecina nie przewiduje się modernizacji aktualnego układu komunikacyjnego.– Nie poinformował mnie Pan wówczas jakie będzie oddziaływanie inwestycji na poziom i jakość życia mieszkańców.– Na prośbę przewodniczących rad osiedli zachęcałem Pana do zorganizowania spotkania z mieszkańcami osiedli Skolwin, Stołczyn, Bukowo, Golęcino–Gocław, Żelechowa, Niebuszewo, Drzetowo–Grabowo, na którym mógłby Pan wyjaśnić potrzebę budowy centrum logistycznego prawie w centrum miasta – bez rozbudowy infrastruktury drogowej.Nie zorganizował Pan takich spotkań.Pytałem również o:– Czy w opinii środowiskowej WGK uwzględniono mapę akustyczną i plany Stoczni i Portu?Taka padła wówczas odpowiedź:– „Z wyników obliczeń wynika, że nie zostaną przekroczone dopuszczalne normy dla terenów chronionych akustycznie. W KIP zostały uwzględnione również oddziaływania skumulowane z innymi przedsięwzięciami, w tym stoczni i portu. Przeprowadzone obliczenia wykazały, że skumulowane oddziaływanie planowanych inwestycji nie będą powodowały przekroczeń dopuszczalnych norm”______Centrum Logistyczne powstało, zgodę wydano przed uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W opinii mieszkańców pracujące maszyny i rozładowywane ciężarówki uniemożliwiają im spokojny sen. Dziennie przez tę okolicę ma przejeżdżać nawet kilkaset ładunków. A to dopiero początek działania Centrum. Coś przed czym Pana ostrzegałem już na samym początku działalności Centrum przynosi szkody i uciążliwości dla mieszkańców osiedla. Dramatycznie zwiększyły się również korki i uciążliwości związane z przejazdem samochodów ciężarowych.Miejsce przy Centrum Logistycznym mieszkańcy nazwali „Doliną Śmierci”. Co warto zaznaczyć, Miasto zobowiązało inwestora do przebudowy jedynie skrzyżowania ul. Blizińskiego z ul. Druckiego-Lubeckiego oraz modernizacji drogi wewnętrznej na działce nr 12 (przedłużenie ul. Blizińskiego). Zobowiązania te w żaden sposób nie rozwiążą problemów komunikacyjnych w tej części miasta, nie wpłyną na jakość życia mieszkańców.W związku z działalnością Centrum Logistycznego jeszcze bardziej zniszczona może zostać infrastruktura drogowa „Nadodrzanki”, od dawna nawierzchnia jest tam w fatalnym stanie. Od lat mieszkańcy północnych osiedli bezskutecznie apelują do Pana o niezbędną przebudowę – a odpowiedzią jest postawienie wielkich hal i dramatycznie zwiększenie natężenia ruchu.Proszę o następujące informacje:1. CZY PRZEPROSI PAN PUBLICZNIE MIESZKAŃCÓW PÓŁNOCY SZCZECINA, że nie posłuchał pan społeczników (w tym obecnego przew. Rady Osiedla Żelechowa Arkadiusza Lisińkiego) oraz radnych RM, którzy ostrzegali przed wydaniem zgody na budowę Centrum Logistycznego w tym miejscu?2. Kiedy zostaną zrealizowane postanowienia zapisane z miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego:– Przebudowa wiaduktu na ul. Druckiego-Lubeckiego;– Modernizacja linii tramwajowej;– Przebudowa skrzyżowania Druckiego-Lubeckiego – Willowa – Stalmacha;– Przebudowa skrzyżowania Druckiego-Lubeckiego – Rugiańska?


