Do tej pory peron 5 kojarzył się w Szczecinie z lokalem, który działał w byłej lokomotywowni przy Dworcu Głównym. To się zmieni. PKP PLK wybuduje typowy peron 5, nowinek jest jednak dużo więcej.
Peron 5 i wiadukt na Cukrowej
Peron 5 według planu ma powstać przed byłą lokomotywownią, w kierunku zachodnim, zaczynając się w połowie obecnego peronu 4. Ta 200 metrowa jednokrawędziowa platforma do wymiany pasażerów ma być skomunikowana nadziemną kładką, która będzie przedłużeniem obecnie istniejącej. Jego budowa pociągnie za sobą także zmiany układu torowego na szczecińskiej stacji. Jest jednak pewien mankament. Odległość peronu 5 od budynku stacji to 350 metrów.
Takie zmiany na szczecińskim węźle chce zrealizować PKP PLK. Informacje o planach możemy wyczytać w ogłoszonym przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy odcinka Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – granica.
W ramach prac zaplanowanych przez PKP PLK na szczecińskim węźle kolejowym ma powstać również kilka nowych przystanków dla podróżnych. Kolej powróci na linię 429 do Dobrej. Dostęp do kolei odzyskają również mieszkańcy Warzymic i Kołbaskowa. Na linii 409 biegnącej do granicy z Niemcami i dalej do Berlina zostanie również wybudowany 2 tor.
Na budowę nowych przystanków z niecierpliwością czekają mieszkańcy Warzymic, Przecławia, Kołbaskowa i Stobna Szczecińskiego czy Dołuj. Obecnie są oni odcięci od przewozów kolejowych, a nowe przystanki umożliwią im dojazd do centrum Szczecina w kilkanaście minut. Skróci to znacząco czas dojazdu do centrum miasta, bo aktualnie autobusy z Warzymic aby dotrzeć do centrum potrzebują minimum 30 minut.
W ramach prac modernizacyjnych przewidziano również budowę wiaduktu w ciągu ulicy Cukrowej, co umożliwi bezkolizyjne pokonanie uciążliwego obecnie skrzyżowania linii kolejowej z ul. Cukrową.
W sprawie modernizacji linii kolejowej wniosek do programu Kolej+ składały władze Dobrej
Samorządowcy z Dobrej chcieliby również włączenia ich do sieci rodzącej się w bólach Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej. Podobne oczekiwania mają również władze Kołbaskowa. Z pewnością zaplanowane prace umożliwią rozszerzenie sieci. Takiej możliwości nie wykluczają również przedstawiciele SSOM. Jednak na dziś najważniejszym jest uruchomienie SKM. A dopiero po wykonaniu zaplanowanych prac możliwa będzie dyskusja na temat rozszerzenia siatki połączeń w ramach SKM.
Bez Trakcji wśród oferentów
Do przetargu zgłosiło się siedem firm, z czego 6 ofert mieści się w planowanych kosztach jakie zarezerwowały na ten cel PKP PLK czyli maksymalnie 22,1 mln zł brutto. Co ciekawe najtańsza propozycja była dwukrotnie niższa, a wśród oferentów nie ma mającej problemy z budową SKM Trakcji. Oferty złożyli:
- DATABOUT z Warszawy – 10,7 mln zł brutto;
- Konsorcjum: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. i Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych Sp. z o.o. z Łodzi – 11,4 mln zł brutto;
- Konsorcjum: Multiconsult Polska Sp. z o.o. z Warszawy i TPF Sp. z o.o z Warszawy – 15,9 mln zł brutto;
- Transprojekt Gdański Sp. z o.o. – 17,4 mln zł brutto;
- BBF Sp. z o.o. z Poznania – 17,5 mln zł brutto;
- MGGP S. A. z Tarnowa – 18 mln zł brutto;
- EGIS Poland z Warszawy – 32,8 mln zł brutto.
Zwycięzca przetargu będzie miał 760 dni na opracowanie dokumentacji projektowej. Później przyjdzie czas na przetarg na prace budowlane. W harmonogramie roboty zaplanowano w okresie od III kwartału 2024 r. do IV kwartału 2027 r.
Polecamy także:
Mieszkania komunalne dla desperatów
Kamień Pomorski: Skradziono setki krokusów zasadzonych przez dzieci