W lutym doszło do pamiętnej awarii w PGE Pomorzany. Wtedy to SEC, która odpowiada w mieście za dystrybucję ciepła do domów, całą winę za zaistniałe problemy zrzuciła na PGE. Przepychankę medialną wszyscy pamiętają jak i zaangażowanie Prezydenta Miasta w walkę po stronie SEC. Po awarii miały się odbyć wspólne spotkania Prezydenta Krzystka, SEC i PGE. Wiemy o jednym, z którego tak naprawdę nic nie wyniknęło, nawet Prezydent Krzystek opublikował post z radości, że spotkanie się odbyło. Co ono przyniosło?
Zapytaliśmy więc p. Dariusza Locińskiego – Dyrektora PGE Energia Ciepła Oddział w Szczecinie o spotkania i jakie zapadły ustalenia. Z uwagi na ważność poruszonych w wywiadzie kwestii publikujemy tą obszerną rozmowę bez dzielenia.
Ile spotkań odbyło się do tej pory i jakie zapadły ustalenia?
Dotychczas odbyły się dwa wspólne spotkania SEC i PGE przy udziale przedstawicieli Prezydenta Miasta i Wojewody Zachodniopomorskiego. Jedno w Szczecinie w Elektrociepłowni Szczecin w dniu 13.05.2021 r. i drugie w Warszawie w siedzibie EON w dniu 15.07.2021 r. Na pierwszym spotkaniu – oprócz przedstawienia charakterystyki systemu ciepłowniczego Miasta Szczecin oraz uwarunkowań technicznych i rynkowych związanych z dystrybucją ciepła – wskazane zostały również przyczyny awarii, które miały miejsce w lutym bieżącego roku. Na spotkaniu tym wyraźnie wskazywaliśmy, że sieć ciepłownicza Szczecina pracuje bez zmiennych obszarów zasilania co oznacza, że nie jest przygotowana na wystąpienie awaryjnych sytuacji po stronie wytwórców ciepła i nie jest w stanie w takich okolicznościach zagwarantować efektywnej dystrybucji ciepła. Pomimo zapasu mocy w systemie brak jest możliwości swobodnego i bezpiecznego przesyłu ciepła ze wszystkich pracujących w systemie źródeł. Konieczna jest zatem poprawa wydolności sieci.
Z całą stanowczością podkreślaliśmy i wciąż podkreślamy, że tylko właściwa dystrybucja dostępnego w sieci ciepła może być gwarantem zapewnienia komfortu cieplnego mieszkańców.
Niedawno Prezydent Szczecina Piotr Krzystek napisał, że jest zaniepokojony podejściem PGE do bezpieczeństwa. Stwierdzając jednocześnie w różnych publikacjach, że nie wyjaśniliście przyczyn awarii i jak do tego doszło, czy to prawda?
To my jesteśmy zaniepokojeni rozpowszechnianiem w przestrzeni publicznej przez Pana Prezydenta nieprawdziwych informacji. Bez ustalenia przyczyn awarii trudno byłoby nam podejmować działania naprawcze. Już na naszym pierwszym wspólnym spotkaniu, które miało miejsce 13.05.2021 r. (również przy udziale przedstawiciela pana Prezydenta) informowaliśmy, co było przyczyną zaistniałej awarii. Wskazaliśmy wówczas, że przyczyną awarii były skrajnie niekorzystne warunki atmosferyczne, które doprowadziły do tego, że do układów chłodzenia dostały się kryształki lodu (powstał tzw. śryż) blokując przepływ wody przez sita. Zatem nieprawdziwe są, rozpowszechniane w przestrzeni publicznej przez Pana Prezydenta, informacje o braku wskazania przyczyny awarii.
Jakie zabezpieczenia wykonano, by nie doszło do takiej sytuacji po raz kolejny?
Na ówczesnym spotkaniu zobowiązaliśmy się do przedstawienia wniosków wynikających z wewnętrznego raportu dotyczącego awarii. Raport ten został już opracowany, a zawarte w nim zalecenia wychodzą znacznie poza eliminację przyczyn awarii. Realizacja tych zaleceń pozwala podnieść niezawodność wytwarzania ciepła. Dokument ten jest bardzo szczegółowy, odnosi się do wszystkich obszarów funkcjonowania Elektrociepłowni Pomorzany. PGE Energia Ciepła przedstawi wnioski techniczne z raportu Wojewodzie Zachodniopomorskiemu, Prezydentowi Miasta Szczecina i SEC. Przygotowywanie wniosków z raportu nie zostało jeszcze zakończone z uwagi na trwające inwestycje, które będą miały bezpośredni wpływ na formułowanie wniosków.
Jesteśmy w trakcie realizacji inwestycji, wynikającej z rekomendacji technicznych objętych wspominanym raportem, polegającej na wybudowaniu wewnętrznej recyrkulacji wody chłodzącej, tj. wykonaniu połączenia pomiędzy kanałem zasilającym i zrzutowym. Zakończenie tej inwestycji (zgodnie z planem w tym roku) pozwoli na ograniczenie przyczyn podobnych awarii i w znaczący sposób wpłynie na ostateczny rezultat wniosków z raportu.
Z całą stanowczością możemy zapewnić, że bezpieczeństwo energetyczne Miasta Szczecina jest dla PGE Energia Ciepła sprawą priorytetową. Jednak zwracamy uwagę na fakt, że nasz obszar odpowiedzialności odnosi się do bezpieczeństwa w zakresie wytwarzania ciepła, natomiast bezpieczeństwo dostaw leży w gestii naszego partnera.
Jak wygląda procedura SEC w sytuacji awaryjnej? Czy wy jako PGE w sytuacji awarii jednej z Waszych elektrociepłowni, możecie od razu uzupełniać ciepło w sieci z drugiej? Czy decyzję podejmuje SEC?
Pracą sieci ciepłowniczej, w tym określaniem wielkości zapotrzebowania na ciepło w danym momencie i określeniem kolejności uruchamiania poszczególnych elektrociepłowni, steruje dyspozytor sieci ciepłowniczej, czyli SEC. Dostawca, czyli PGE Energia Ciepła realizuje tylko dyspozycje zgłoszone przez SEC. Ewentualny ubytek ciepła w poszczególnych źródłach (np. w przypadku awarii) powinien być pokrywany z pozostałych, poprzez odpowiedni jego rozdział i właściwą dystrybucję, za co jako operator systemu ciepłowniczego odpowiada SEC.
Ile czasu zajmuje uzupełnienie mocy grzewczej w sieci z Waszej strony, przy założeniu, że wszystko decyzyjnie idzie sprawnie?
W przypadku wystąpienia awarii na sieci ciepłowniczej jesteśmy w stanie na bieżąco nadążyć z uzupełnianiem zapotrzebowania na ciepło, oczywiście zakładając wydolność sieci ciepłowniczej, czyli jej przepustowość na przesyłanie wymaganej ilości ciepła. Jednocześnie wskazujemy, że w przypadku awarii sieci ciepłowniczej na bieżąco uzupełniamy wodę sieciową zgodnie z zapotrzebowaniem składanym przez SEC.
Zatem jak wygląda zabezpieczenie sieciowe miasta? Co w sytuacji, gdy dojdzie do awarii tej jedynej rury scalającej system lewy – prawy brzeg?
Z uwagi na brak drugiej nitki każda awaria na odcinku od ZTUO (spalarni) w kierunku lewobrzeżnej części Szczecina spowoduje wstrzymanie lub ograniczenie dostaw ciepła aż z trzech źródeł, tj. Elektrociepłowni Szczecin, ciepłowni Dąbska i Zakład Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów Spalarni. Jedynymi źródłami ciepła zaopatrującymi lewobrzeżną cześć Szczecina będą wówczas Elektrociepłownia Pomorzany i źródło rezerwowe SEC, czyli Ciepłownia Marlicza.
Przejrzeliśmy sieci ciepłownicze innych miast. Przyjrzeliśmy się miastom dzielonym przez rzeki. Szczecin jest ewenementem na skalę kraju. Dlaczego tak jest? Dlaczego przez dziesięciolecia nie wybudowano drugiej nitki zasilającej?
Trudno nam jest się do tego ustosunkować. Są to decyzje biznesowe naszego partnera jak również pośrednio samorządu będącego również współwłaścicielem SEC, gdyż tow rozdziale 2 – Zakres działania i zadania gminy – Art.7 punkt 3 – Ustawy o samorządzie Gminnym, którego tekst jednolity (Ustawa o samorządzie gminnym z dn. 08.03.1990r.Dz.U. Poz.1372) ukazał się w Obwieszczeniu Marszałka Sejmu RP w dniu 27.07.2021r. pod Poz. 1372 – prawo nakłada obowiązek na samorząd zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty (należących do zadań własnych gminy).
Z tego też powodu samorządy są zobowiązane do utworzenia „Planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe” czego na stronie Organu, poza opracowaniem z 2000 roku określonym jako „Założenia do planu zaopatrzenia w energię”, nie można się doszukać. Jednocześnie SEC, który formalnie jako właściciel sieci ciepłowniczej odpowiada za właściwą dystrybucję ciepła i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw. My, jako wytwórca ciepła, odpowiadać możemy jedynie za bezpieczeństwo w zakresie wytwarzania, natomiast przesył i właściwa dystrybucja leży poza zasięgiem naszych wpływów.
Dziękujemy za rozmowę.
Mamy nadzieję, że te obszerne wyjaśnienia dadzą mieszkańcom Szczecina i naszym czytelnikom pełny obraz sytuacji i problemów z jakimi jak najszybciej powinno się również uporać miasto. Na koniec życzymy wszystkimi ciepła w domach.
Polecamy także:
Szczecin: Konferencja historyczna poświęcona 40. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Polsce
Stargard: Wszędzie dotrą z pomocą dla bezdomnych
Szczecin: Budżet z najwyższym w historii zadłużeniem