Kolejny niechlubny przykład porażki budowlanej w regionie. W 2018 roku ogłoszono konkurs na budowę dworca. Mieszkańcy i turyści już od kwietnia tego roku, mieli korzystać w pełni z nowego centrum przesiadkowego. Mieli…
Plan przewidywał, że budynek i zadaszenie terenu centrum wraz z zagospodarowaniem terenu zostaną wykonane do 30 marca 2020r. Konkurs na dokumentację projektowę ogłoszono pod koniec października 2018r. Dokumentacja wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń miała być przygotowana do połowy grudnia 2018 r.
Jak się okazało, były to tylko rozbudzone nadzieje
Budowa napotkała wiele komplikacji. Najpierw okazało się, że potrzeba zmienić plany, potem odszedł inżynier kontraktu, a na koniec zmienił się wykonawca. Węzła jak nie było, tak nie ma.

Stary dworzec, który oddano do użytku w 1970 roku, był już mocno zdekapitalizowany. Straszył obskurnym wnętrzem, był niefunkcjonalny i kosztowny w utrzymaniu. Gmina Goleniów kilka lat temu zdecydowała, że obiekt musi zastąpić nowoczesne, odpowiadające potrzebom miasta, centrum komunikacyjne. Stary budynek dworca wyburzono 1 października tego roku i wszyscy mieli nadzieję, że w końcu prace ruszą, jak należy. Tymczasem plac budowy ciągle stoi pusty. Nic się nie dzieje. Ma powstać nowy, zdecydowanie mniejszy budynek dworcowy, obsługujący pasażerów kolei i autobusów, wraz z zapleczem parkingowym, placem manewrowym i systemem dróg. Inwestycję szacowano na ok. 24 mln zł. Finanse miał zapewnić głównie Szczeciński Obszar Metropolitalny (SOM), gdyż inwestycja wpisana była w plan budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej (SKM).
Po wielu przygodach projektowo-budowlanych, tej „śmiałej myśli architektonicznej”, generalnym wykonawcą goleniowskiej inwestycji w komunikację publiczną została szczecińska firma Prime Construction.
To ona miała wykonać projekt budowlany (w oparciu o wstępną dokumentację dostarczoną przez gminę), uzyskać potrzebne pozwolenia oraz wykonać wszystkie prace.
Niestety, okazało się to czasochłonne i dopiero pod koniec roku udało się uzyskać wszelkie wymagane zgody.
Jak zapewnia Urząd Miasta Goleniów:
To już miejmy nadzieję koniec problemów. Wszystkie wymagane zgody i zezwolenia już mamy i po nowym roku budowa się rozpocznie. Czas na jej zakończenie to wrzesień 2021. Potem ostateczne odbiory i pełne użytkowanie. Po stronie gminy jest wykonanie prac związanych z węzłem do linii pierwszego peronu. Zakres inwestycji nie obejmuje prac przy samej infrastrukturze kolejowej. Tą częścią ma się zająć jej właściciel, czyli PKP.
Nowy dworzec
W planach znajduje się gruntowna modernizacja linii kolejowej Goleniów-Kołobrzeg, a w jej zakresie przebudowa torów i peronów na stacji Goleniów. Ma powstać trzeci peron oraz podziemne przejście łączące dworzec z peronami i ulicą I Brygady Legionów po drugiej stronie torów.
Nowy budynek dworcowy ma mieć powierzchnię około 520 m2. Bryła będzie się składać z dwóch funkcjonalnych części, jednej na potrzeby obsługi podróżnych, i drugiej – nowej siedziby goleniowskiej Straży Miejskiej. Pozwoli to nie tylko na poprawę warunków pracy funkcjonariuszy tej ostatniej, ale w założeniu powinno też znacząco wpłynąć na poziom bezpieczeństwa na dworcu i w jego okolicach. Będzie to ważne szczególnie w przypadku, gdy spółka PKP Polskie Linie Kolejowe dotrzyma złożonych już obietnic i za kilka lat wybuduje na stacji w Goleniowie przejście podziemne. Jeśli dodatkowo gminie uda się przejąć od kolei parterowy budynek stojący po prawej stronie dworca, zostanie on wykorzystany jako garaż i magazyn właśnie na potrzeby Straży Miejskiej. Docelowo może tam się znaleźć nawet stacja ładowania pojazdów elektrycznych.

Projekt części autobusowej przewiduje budowę dwóch dachów pulpitowych płaskich o kącie nachylenia 1,5°. Dachy wsparte na konstrukcji stalowej, kryte blachą trapezową. Konstrukcja nośna dachu, podkonstrukcja, słupy oraz spód blachy trapezowej malowane na kolor biały. Dachy lokalizuje się na dwóch wysokościach. Konstrukcja dachu oświetlona liniowym światłem led. Na dachu nad częścią dworca kolejowego przewiduje się lokalizacje paneli fotowoltaicznych zgodnie z wytycznymi PFU
Szczegóły projektu można zobaczyć tutaj a my poniżej prezentujemy wizualizację centrum przesiadkowego jaką przedstawił UM Goleniów.