Dobre wieści dla posiadaczy abonamentów w telefonii komórkowej. Od poniedziałku 21 grudnia weszły nowe przepisy dające większe prawa abonentom. Nie będziemy już musieli chodzić do przedstawiciela by rozwiązać umowę ani wysyłać jej listem poleconym. Nowe przepisy dają możliwość rozwiązania umowy mailem. Operator ma obowiązek poinformowania o automatycznym przedłużaniu umowy. To tylko niektóre ze zmian.
Minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ogłaszając zmiany powiedział:
Naszą intencją było jak najpilniejsze wprowadzenie prokonsumenckich zmian. To ważne z uwagi na zwiększający się obecnie popyt i znaczenie usług telekomunikacyjnych. Nowe regulacje pozwolą szybciej wdrożyć nowe i lepsze standardy obsługi konsumenckiej.
Nowe regulacje gwarantują Polakom możliwie najlepsze zabezpieczenia i instrumenty prawne, które umożliwią im korzystanie z usług telekomunikacyjnych bez narażania się na zdarzające się na rynku telekomunikacyjnym nieprawidłowe praktyki
Przepisy, które wchodzą dziś w życie, to pierwszy etap wdrożenia w Polsce Dyrektywy ustanawiającej Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej (EKŁE).
Jakie zmiany zaczęły obowiązywać?
Przede wszystkim zwiększają się uprawnienia abonentów firm telekomunikacyjnych, czyli większości z nas. Do tej pory to właśnie abonenci byli zazwyczaj słabszą stroną umowy zawieranej z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym.
Jedną z oczekiwanych, ważniejszych zmian jest umożliwienie abonentom zdalnego wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych.
W praktyce oznacza to, że jeśli będziecie chcieli taką umowę wypowiedzieć – nie będziecie musieli nawet wychodzić z domu. Wystarczy e-mail. Zniknie konieczności wypełniania papierowych dokumentów i nadawania ich listem poleconym, czy też złożenia w punkcie sprzedaży operatora.
Dodatkowo, nowe przepisy nakładają na operatorów obowiązek zawiadomienia klienta o otrzymaniu oświadczenia o wypowiedzeniu umowy oraz potwierdzenia przyjęcia takiego oświadczenia woli.
Takie rozwiązanie umożliwia np. wypowiedzenie umowy z aktualnym operatorem i skorzystanie z bardziej atrakcyjnej oferty innego operatora.
Duża zmiana dotyczy również praktyki zdalnego przedłużania umowy bez informowania abonenta o tym.
Do tej pory było tak, że operator nie miał obowiązku informowania nas o tym, że nasza aktualna umowa zostanie niejako automatycznie przedłużona na czas nieokreślony. Nowe przepisy wprowadzają taki obowiązek. Operator – nie później niż 30 dni przed upływem okresu na jaki umowa została zawarta – będzie musiał poinformować o tym klienta.
Dodatkowo, przed automatycznym przedłużeniem umowy – operatorzy będą informować o sposobach jej rozwiązania, a także najkorzystniejszych oferowanych przez siebie pakietach taryfowych.
Dzięki tym zmianom będziemy mógli w pełni świadomie podjąć decyzję, czy nadal pozostajemy klientami tego operatora czy też jednak zmieniamy.
Wyeliminujemy sytuacje, w których – bez świadomości klientów – ich zawarta pierwotnie na czas określony umowa staje się umową na czas nieokreślony i dodatkowo z długim okresem wypowiedzenia – wyjaśnia minister Marek Zagórski. Nowe przepisy przewidują też, że w okresie wypowiedzenia – abonent będzie zobowiązany jedynie do ponoszenia kosztów świadczenia usługi wynikających z umowy. To rozwiązanie chroni klientów przed opłatami za uruchomienie dodatkowych usług, a także przed wyłączeniem usług, które mieli zagwarantowane w dotychczasowej umowie.
Gwarancja zachowania numeru i monitorowanie faktycznego stanu zużycia usług
Kolejna ważna zmiana, która zaczyna dziś obowiązywać, to możliwość monitorowania zużycia usług. Mówiąc prościej – chodzi o to, aby klienci wiedzieli jak wysokiego rachunku się spodziewać. To lepsza kontrola abonenta nad aktualnym i faktycznym zużyciem usług, w szczególności pakietu danych w usłudze dostępu do internetu.
Dostawcy usług mają obowiązek zapewnienia możliwości korzystania z narzędzia do monitorowania wykorzystania usług oraz będą powiadamiali klientów o wykorzystaniu limitu zużycia usługi w ramach wybranego przez nich pakietu taryfowego.
Zmiany (na lepsze) pojawiają się też w przypadku chęci przeniesienia dotychczasowego numeru z jednej sieci do innej. Od dziś jest na to więcej czasu – a dokładnie nie krócej niż miesiąc od daty rozwiązania umowy.
To oczekiwane i istotne udogodnienie. Zapewni abonentowi dodatkowy czas na dopełnienie formalności związanych z wyborem nowego dostawcy usług, nie narażając go na przypadkową utratę dotychczasowego numeru – mówi minister Marek Zagórski.
Kolejna interesująca zmiana to zachowanie ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu.
Zdarzało się że w czasie zmiany operatora klienci tracili na czas pomiędzy końcem starej umowy a rozpoczęciem nowej. Teraz już tak nie będzie. Nowy dostawca będzie miał obowiązek aktywowanie usługi w najkrótszym możliwym – uzgodnionym z klientem – czasie, jednak nie później niż w jeden dzień roboczy po zakończeniu umowy z dotychczasowym dostawcą. Z kolei dotychczasowy dostawca usługi będzie zobowiązany świadczyć ją na dotychczasowych warunkach do terminu uzgodnionej przez nowego dostawcę aktywacji usługi.