W ostatnich dniach emocje nie tylko miłośników kolei, ale wszystkich tych, którzy korzystają z transportu kolejowego na trasie Szczecin – Warszawa, rozgrzała informacja o uruchomieniu wraz z nowym rozkładem jazdy stałego połączenia z Warszawy przez Poznań do Szczecina, które to połączenie obsługiwane będzie nowoczesnym taborem Pendolino, czyli elektrycznym zespołem trakcyjnym włoskiej produkcji. Pendolino („wahadełko”) trafiło do Polski w 2013 roku (pierwsze składy), zaś stałe regularne połączenia obsługiwane tym taborem uruchomiono 14 grudnia 2014 r. Pendolino obsługiwało wówczas połączenia z Warszawy do Gdyni, Krakowa, Katowic i Wrocławia. Z czasem modyfikowano ofertę przewozową, a pociągi Pendolino na Pomorze Zachodnie zaczęły dojeżdżać od strony Gdyni przez Koszalin do Kołobrzegu. Szczecin natomiast pozbawiony był połączeń obsługiwanych tym nowoczesnym składem.
PKP Intercity wraz z Ministerstwem Infrastruktury ogłosiło w ostatnich dniach uruchomienie wraz z nowym rozkładem jazdy, który wejdzie w życie 15 grudnia br., stałego połączenia na trasie Warszawa – Poznań – Szczecin, które zgodnie z założeniami ma być obsługiwane składem Pendolino. Według zapowiedzi przewoźnika pociąg kategorii Express InterCity Premium ma pokonywać trasę Szczecin – Warszawa w czasie 4 godziny 18 minut. Byłby to rekordowy czas w ostatnich latach. Pociąg ma zatrzymywać się tylko w Stargardzie, Krzyżu i Poznaniu. Pendolino najprawdopodobniej obsłuży pociąg Chrobry, który będzie wyjeżdżał ze Szczecina o 5:41 by dotrzeć do Warszawy Centralnej o 9:59. W drogę powrotną Chrobry wyruszy z Warszawy Centralnej o 16:00, a do Szczecina Głównego dojedzie o 20:17. Piszemy „najprawdopodobniej”, bo w dostępnym na Portalu Pasażera nowym rozkładzie jazdy Chrobry nie ma jeszcze zmienionej kategorii, jak też brak jest informacji o obsłudze pociągu zespołem trakcyjnym.
Z racji podniesienia kategorii połączenia, bilety na ten pociąg będą droższe niż dotychczasowe ceny na pociągi ekspresowe ze Szczecina i Warszawy. Jak znaczna będzie to podwyżka? Bilet dla osoby dorosłej bez zniżek na całą trasę Warszawa – Szczecin będzie prawdopodobnie kosztował w 2 klasie między 190 a 200 zł.
Przy okazji wprowadzenia połączenia obsługiwanego składem Pendolino warto zastanowić się czy faktycznie podróżnych na trasie do i z Warszawy czeka rewolucyjna zmiana. Pociągi Pendolino zostały sprowadzone do Polski z zamiarem wykorzystania ich prędkości, która może sięgać nawet 250 km/h. W Polsce obecnie żadna linia kolejowa nie jest przystosowana do poruszania się pociągów z taką prędkością, natomiast na Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi Pendolino regularnie kursują z prędkością do 200 km/h. Tymczasem linie kolejowe nr 3 (Warszawa – Poznań) oraz nr 351 (Poznań – Szczecin) po ich niedawnej modernizacji nie pozwalają na podróż z taką prędkością. Na trasie z Warszawy do Szczecina przez Poznań Pendolino będzie więc poruszało się z maksymalną prędkością 160 km/h. Jest to prędkość osiągalna nie tylko przez nowoczesny skład Pendolino, ale także przez nowe lokomotywy elektryczne i wagony, które pozostają w zasobach PKP Intercity. Krótko mówiąc – Pendolino nie będzie jeździło do Warszawy szybciej niż robią to nowe składy wagonowe obsługujące połączenia ekspresowe na tej trasie.
Wśród pasażerów są miłośnicy i sceptycy Pendolino. Niewątpliwie dla podróżnego z walizką, któremu nie przeszkadza samolotowy układ siedzeń w wagonie (bez przedziałów), Pendolino jest składem wygodnym i komfortowym. Daje się odczuć w tym pociągu lepsze wyciszenie. Co więcej – osobom którym przeszkadza hałas czy rozmowy innych pasażerów – przewoźnik proponuje tzw. strefę ciszy, gdzie nie można rozmawiać przez telefon, ani włączać głośników w swych urządzeniach. Nieco inaczej sprawa wygląda, jeśli podróżujemy z większą ilością bagażu czy rowerem. W takiej sytuacji Pendolino staje się dość ciasne. Podobnie nieco klaustrofobiczne odczucia może mieć podróżny, który skorzysta z toalety na pokładzie pociągu, bowiem toalety są w tym składzie niewiele większe od tych, które znajdują się na pokładzie samolotów.
Podsumowując nowe połączenie, które od grudnia zagości na polskich torach, na pewno trzeba pochwalić przewoźnika za dążenia do poprawienia jakości oraz czasu przejazdu na trasie z Warszawy do Szczecina. Warto bowiem dodać, że – oprócz wprowadzenia połączenia Pendolino do Szczecina – do rozkładu wróci po latach popołudniowy ekspres ze Szczecina do Warszawy obsługiwany składem wagonowym i zachowujący dobry czas przejazdu. Podróżni oczekują na tej trasie komfortowych i szybkich połączeń, o czym świadczy wysoka frekwencja. Natomiast trzeba powiedzieć, że wykorzystanie do obsługi połączeń Warszawa – Poznań – Szczecin składu Pendolino należy raczej traktować jako PR, na którym starają się też wybić niektórzy politycy. Pendolino nie jest bowiem składem przeznaczonym do obsługi połączeń na liniach kolejowych, na których nie da się wykorzystać potencjału technicznego tego składu. Pociąg obsługiwany tym składem nie poprawi w sposób zasadniczy czasu przejazdu na trasie z Warszawy do Szczecina, ani nie wpłynie zasadniczo na poprawę komfortu podróżnych w porównaniu do ekspresów obsługiwanych klasycznym składem wagonowym zestawionym z nowych wagonów.
W przyszłości należałoby także pomyśleć o rozbudowie siatki połączeń obsługiwanych nowoczesnym taborem w standardzie pociągów ekspresowych nie tylko do Warszawy, ale także do innych miast Polski. Czy ktoś pamięta jeszcze połączenia ekspresowe ze Szczecina do Krakowa lub Gdańska?