W najbliższą niedzielę 10 marca w związku z wiosenną korektą rozkładu jazdy na polskiej sieci kolejowej, rusza pierwszy etap Szczecińskiej Kolei Miejskiej. Samorządy Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecina, Gryfina, Goleniowa i Stargardu porozumiały się w sprawie finansowania SKM, co umożliwia uruchomienie pierwszych pociągów w ramach SKM na trasach z Goleniowa, Gryfina i Stargardu do stacji Szczecin Główny. Jak wiadomo na razie nie zostaną uruchomione kursy na linii kolejowej 406 w kierunku Polic, albowiem prace modernizacyjne tej linii nie zostały ukończone. Na tę chwilę wiadomo, że pociągi na tej linii nie ruszą przed rokiem 2026.
Już w niedzielę zostaną natomiast uruchomione pierwsze dodatkowe kursy w ramach SKM, a w poniedziałek 11 marca ruszą połączenia, które będą funkcjonowały w dni robocze. I tak w dzień roboczy ze Szczecina Głównego do Gryfina odjedzie aż 20 pociągów regionalnych. Do Goleniowa pojadą 24 pociągi regionalne, natomiast do Stargardu aż 29 pociągów regionalnych. Część z wymienionych połączeń to pociągi które mają dalsze relacje.
Warto także zauważyć, że na lotnisko Szczecin-Goleniów będziemy mogli dojechać 8 połączeniami. Jest to zbyt mała liczba pociągów aby dopasować siatkę połączeń do rozkładu lotów. Pasażer który chciałby przylecieć do naszego regionu nie zawsze będzie mógł liczyć na możliwość transportu pociągiem z lotniska do Szczecina lub do innego miasta.
To co jest zauważalne w rozkładzie jazdy i co bezwzględnie powinno być w przyszłości skorygowane, to brak regularnego taktu. Trudno wyuczyć się rozkładu jazdy na pamięć. Pociągi nie jeżdżą w równych odstępach czasu jak ma to miejsce np. w przypadku kolei aglomeracyjnej w Warszawie, czy w innych miastach. Rozkład jazdy SKM jest chaotyczny i nieregularny.
Niemniej jednak należy docenić fakt uruchomienia po latach zapowiedzi i przygotowań, pierwszy etap kolei aglomeracyjnej w Szczecinie. W ramach tego etapu już od niedzieli uruchomiony zostanie nowy przystanek kolejowy Goleniów Park Przemysłowy. W kolejnych miesiącach mają powstać następne nowe przystanki m.in. Szczecin Łasztownia czy Szczecin Pomorzany.
Szczecińska Kolei Miejska to ważny projekt, który w swych założeniach ma ułatwić poruszanie się w granicach szczecińskiego obszaru metropolitalnego. Szybka i sprawna komunikacja wpływa na jakość życia, rozwój i funkcjonowanie dużych ośrodków miejskich. Liczymy, że SKM będzie się rozwijała, a co najważniejsze – jej funkcjonowanie, rozkład jazdy i liczba połączeń – będą dostosowane do potrzeb mieszkańców.