Bieżący rok był prawdziwym boomem inwestycyjnym w Zespole Portów Morskich Szczecin – Świnoujście SA (ZMPSiŚ). Trudny i wymagający rok, który upłynął w cieniu koronawirusa, z którym mierzył się świat.
To wielomiliardowa, historyczna wręcz ofensywa inwestycyjna. Jest realizowana zarówno przez ZMPSiŚ, jak i inne podmioty, w tym Urząd Morski w Szczecinie, PKP PLK oraz GDDKiA. Dzięki tym inwestycjom porty staną się nowoczesne. Będą przyjazne środowisku i dobrze skomunikowanym z prawdziwie biznesowym zapleczem.
Najdłużej wyczekiwana inwestycja w końcu stała się faktem. Modernizacja toru wodnego to inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie o wartości ok. 1,4 mld zł. Obejmuje jego pogłębienie do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp. W końcu będą mogły zawijać do Szczecina większe jednostki bez konieczności częściowego „odładunku” w Świnoujściu, co pozwoli pozyskać dodatkowe ładunki i kontrachentów.
Dzięki pogłębieniu toru wodnego mogły ruszyć dwa wielkie przedsięwzięcia ZMPSiŚ w porcie Szczecin. Chodzi o projekty „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” oraz „Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”.
Zmiany również w Świnoujściu na Terminalu Promowym. Połączone zostały dwa stanowiska promowe w jedno duże, największe w tej chwili na Bałtyku. Docelowo ma ono mieć długość 270 m. Dzięki temu będzie można tam obsłużyć największe promy, jakie kiedykolwiek pływały w tym rejonie. Powstaną tam również specjalne stacje zasilające, co spowoduje, że promy nie będą musiały uruchomiać agregatów w czasie postoju przy nabrzeżu. Podobne instalacje działają już w porcie Ystad.
ZMPSiŚ SA tworzy tam terminal intermodalny, gdzie transport kolejowy w relacji z promami będzie odgrywał kluczową rolę, stąd powstają dodatkowe tory kolejowe a istniejące są modernizowane. Budowany jest również parking na 278 ciężarówek.
Ogromne inwestycje w Szczecinie i Świnoujściu trwają również na torach. To największe w historii prace budowlane modernizujące dostęp kolejowy do portów. Po zakończonych pracach do portów pojadą dłuższe i cięższe składy. Pociągi towarowe będą mogły mieć długość nawet 750 metrów. Więcej o tych pracach pisaliśmy tutaj.
Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu również ruszył z rozbudową. Trwa tam budowa trzeciego zbiornika oraz kolejnego nabrzeża.
Do 28 stycznia 2021 roku swoje oferty mogą składać zainteresowani budową głębokowodnego terminalu kontenerowego. To kolejna inwestycja w porcie. Spółka portowa poszukiwanie firmy, która zaprojektuje, sfinansuje i zrealizuje przedsięwzięcie oraz będzie operatorem terminala. 15 grudnia 2020 Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał rządowe dofinansowanie dedykowane poprawie infrastruktury dostępowej do przyszłego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Inwestycja będzie sfinansowana dzięki obligacjom, które wyemitował minister finansów, funduszy i polityki regionalnej. Wartość tych obligacji to jeden miliard zł, z czego ponad 328 mln w formie podwyższenia kapitału otrzymał ZMPSiŚ SA. To wydarzenie przełomowe dla tego przedsięwzięcia, będące również realizacją zapisów ustawy z jesieni 2019 roku o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych.
Dbałość o środowisko naturalne
W 2020 r. w działaniach inwestycyjnych ZMPSiŚ SA ekologia odgrywała bardzo ważną rolę. Wykonano szereg inicjatyw w tych obszarze, jak chociażby montaż platform siedliskowych dla orła bielika w trzech lokalizacjach w nadleśnictwach Trzebież i Gryfino wraz z monitoringiem ich skuteczności przez kolejne 10 lat. W porcie Szczecin na Ostrowie Grabowskim powstało pole osadowe i zasobnia, gdzie będą składowane i utylizowane materiały pozostałe po czyszczeniu studzienek i kanalizacji deszczowej. ZMPSiŚ inwestuje w uporządkowanie gospodarki ściekowej oraz wyposażanie nowych terenów na obszarach portów Szczecin i Świnoujście w infrastrukturę odprowadzania ścieków sanitarnych i deszczowych.
Portowy jubileusz w cieniu pandemii
W 2020 roku ZMPSiŚ obchodził swoje 70 urodziny. W związku z jubileuszem planowanych było wiele uroczystości, niestety z racji pandemii obchody miały symboliczny wymiar.
Portowy jubileusz został zainaugurowany dwoma koncertami szczecińskiej orkiestry kameralnej Baltic Neopolis Orchestra, która wykonała największe dzieła z repertuaru Klasyków Wiedeńskich. Muzyczne wydarzenia odbyły się 18 stycznia w szczecińskiej Trafostacji Sztuki oraz 19 stycznia w Miejskim Domu Kultury w Świnoujściu. Z kolei 18 lipca 2020 w szczecińskim porcie na scenie „Wielkiego koncertu nocy letniej” wystąpiły największe sławy polskiej muzyki rozrywkowej z Beatą Kozidrak na czele. Koncert prowadził Tomasz Kammel, a transmitowała go Telewizyjna Dwójka.
Z okazji jubileuszu z inicjatywy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA ukazała się jubileuszowa publikacja pt. „Wczoraj i dziś portów w Szczecinie i Świnoujściu. 70 lat polskiego zarządu w portach Szczecin i Świnoujście”. Tematy portowe ukazane są na blisko 200 stronach, gdzie obok bogatych pod względem merytorycznym treści prezentują się atrakcyjne grafiki mapy i zdjęcia. Autorem publikacji jest znany historyk i przewodnik szczeciński Ryszard Kotla. Wydawcą książki jest firma Zapol Sobczyk Sp. j. Nakład liczy 500 egzemplarzy. Publikacja nie jest dostępna w sprzedaży. Służy celom promocyjno-marketingowym ZMPSiŚ SA.
Tradycją są porowe akcje zbiórki krwi. Tegorocznej przyświecało hasło „70 litrów krwi na 70-lecie”. Pracownicy ZMPSiŚ oraz przyjaciele portu oddali ponad 75,5 litra krwi. Ta jubileuszowa akcja przebiegła pod znakiem rekordu frekwencyjnego, bowiem zgłosiło się aż 36 chętnych. W efekcie zebrano ponad 13 litrów krwi, tym samym zakładany cel został osiągnięty. Obecnie portowcy mają na swoim koncie 75,5 litrów tego cennego daru.
Pandemia nie dały rady naszemu portowi. Wszystko wskazuje na to, że zakończy rok z wynikiem niemal identycznym, jak w roku 2019 oscylującym wokół 31-32 mln ton obsłużonych towarów, co czasach kryzysu można uznać za sukces. Tu zaprocentowały różnorodność i uniwersalny charakter obu portów.
Zachęcamy do obejrzenia filmu: