Umowa na stworzenie nowej wypożyczalni rowerów miejskich Bike_S podpisana została 30 września 2021 roku. Spółka NiOL wybrała ofertę Konsorcjum Orange Polska S.A i ROOVEE S.A. W myśl podpisanej umowy konsorcjum ma 140 dni na dostarczenie 800 rowerów, w trzech etapach. (400/200/200). Termin ten upływa 16 lutego.
Likwidacja roweru trzeciej generacji i roczna przerwa
Pierwszy etap dostaw obejmuje również stworzenie aplikacji, która umożliwia wypożyczanie rowerów. Całość ma zamknąć się kwotą 5,4 mln zł. BikeS po przeszło rocznej przerwie ma ruszyć 1 marca i funkcjonować całorocznie. 13 października prezes spółki miejskiej NiOL Radosław Kanarek poinformował:
– Zakładamy, że pierwszą partię rowerów dostaniemy w grudniu. Zimowe miesiące przeznaczymy na odbiór kolejnych dostaw, testowanie oprogramowania, systemu płatności, rejestrację użytkowników. Inaugurację nowego roweru miejskiego planujemy na 1 marca.
Rowery są wyposażone w GPS i urządzenia zabezpieczające przed nieuprawnionym wypożyczeniem. Są to rowery IV generacji. Stacje z zamkami odchodzą w przeszłość. Zastąpią je widoczne w aplikacji strefy postoju. Rowery będzie można wypożyczać i zdawać w całym obszarze funkcjonowania BikeS, ale za zwrot roweru poza strefą postoju trzeba będzie zapłacić dodatkowo 10 zł. Z kolei po odstawieniu pozostawionego poza strefą postoju roweru do strefy postoju na konto użytkownika wpłynie 5 zł extra.
Zamówienie przewiduje wirtualne strefy postoju, które operator będzie tworzyć czasowo przy okazji wydarzeń generujących większy ruch w konkretnym miejscu. Np. podczas takich imprez jak „The Tall Ships Races”.
Rowery mają koła o średnicy 26 cali, trzy biegi, hamulec tylny typu torpedo, bagażnik na kierownicy umożliwiający przewóz przedmiotów o pojemności 4 – 6 litrów i masie do 10 kg. Waga ok. 18 kg.
Przetarg na nowy BikeS
Szczeciński rower miejski BikeS został uruchomiony w 2014 roku, a rozbudowany w 2016. W 2019 roku spółka NiOL wszczęła starania o pozyskanie środków z budżetu gminy na odnowienie floty. Na zimę 2019/20 rowery zniknęły z ulic i do tej pory się nie pojawiły.
Dopiero w marcu 2021 roku spółka NiOL ogłosiła przetarg na BikeS IV generacji z terminem otwarcia ofert 6 maja. Firma Nextbike Polska oprotestowała warunki przetargu. Z powodu postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą otwarcie ofert było kilka razy przekładane. Ostatecznie nastąpiło to 23 lipca.
Nowy rower miejski dociera do Szczecina. NiOL poinformował o dostarczeniu już 600 rowerów. Wyjadą one na ulice 1 marca 2022. Mieszkańcy obrzeżnych osiedli zwłaszcza Północy dopominali się o rozszerzenie strefy o ich dzielnicę i osiedla. Dyrektor Kanarek i przedstawiciele NiOL, czy to na antenie Radia Szczecin czy też w kontaktach z dziennikarzami wielokrotnie mówili, że dopiero rower IV generacji dojedzie na Północ (do Skolwina włącznie), jednak jak się okazuje w wykazie stacji próżno szukać roweru miejskiego. Ostatnie stacje to Przyjaciół Żołnierza i Duńska. Żelechowa, Golęcino, Gocław, Bukowo, Stołczyn, Skolwin tradycyjnie są pomijane i nie ma tu żadnej z obiecanych stacji.
Polecamy także:
Szczecin: Pijany chciał zawieźć pasażerów na Ukrainę. Policja udaremniła mu jazdę
Pamiętamy! Rocznica śmierci śp. Jerzego Mużyło
Szczecin: Krzystek oszczędza na dzieciach