PKP Intercity ogłosiło nowe standardy, które zaczną obowiązywać w tej spółce do 2030 roku. Zamiast dwóch dotychczasowych – będą obowiązywać trzy nowe kategorie pociągów: wysoka, średnia i ekonomiczna. Ponadto zwiększają środki na inwestycje.
Wzmożone inwestycje
PKP Intercity przez zwiększone inwestycje chce doprowadzić do dwukrotnego wzrostu ilości pociągów na torach i w rozkładach. W tym celu zarząd spółki zdecydował o podniesienie środków na inwestycje z 19 do 27 miliardów złotych! Plan zakłada, że do 2030 roku flota PKP Intercity zostanie w dużym stopniu wymieniona, a wszystkie pojazdy przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane. W szczegółach przedstawia się to następująco:
- Zakup 35 i modernizacja 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych;
- Zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT);
- Zakup 162 (w tym wielosystemowych) i modernizacja 87 lokomotyw elektrycznych;
- Zakup 926 i modernizacja blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów;
- Zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi;
- Zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o Vmax 160/120 km/h;
- Zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych;
- Modernizacja 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej.
Prezes Zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk przedstawiając plany spółki powiedział:
– Potężne inwestycje w nowoczesny tabor pozwolą zaproponować naszym pasażerom wysoki, przewidywalny standard podróżowania. Bezpieczne i ekologiczne przejazdy koleją będą coraz szybsze i wygodniejsze. Spójna sieć transportowa zagwarantuje zaś stabilną, przejrzystą ofertę. Mamy opracowany precyzyjny plan rozwoju, który sprawi, że kolejne miliony Polaków będą wybierać pociąg do podróżowania po kraju i za granicę.
A co w ramach trzech nowych kategorii pociągów ma nam zostać zaoferowane?
Pociągi kategorii wysokiej to połączenia między największymi miastami (wydłużane sezonowo do popularnych miejscowości turystycznych) i z najkrótszym czasem przejazdu. Według przewoźnika mają być szybsze od samochodu i konkurować z połączeniami lotniczymi. Do obsługi tych połączeń skierowane zostaną pociągi EZT, które mogą jeździć z prędkością maksymalną 250 km/h. (obecne EIP- Express Intercity Premium)
Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach oraz będą kursować za granicę. Czyli dotychczasowa EIC – Exspress Inter City, z klasycznymi składami wagonowymi o maksymalnej prędkości 200 km/h.
Pociągami kategorii ekonomicznej będzie można podróżować pomiędzy głównymi aglomeracjami z zatrzymaniami w mniejszych miastach i miejscowościach, obsługiwane przez EZT oraz hybrydowe zespoły trakcyjne (podobne do tych jeżdżących do Kołobrzegu), składy typu push-pull (piętrowe) oraz klasyczne składy wagonowe, które będą jeździć z maksymalną prędkością 200 km/h.
Polecamy także:
Facebook usuwa profil Konfederacji. Polski rząd reaguje
Szczecin: Zielone dachy i własna marina. Nowa inwestycja nad Odrą