Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ponownie zajmie się ustawą o zwalczaniu COVID-19. Projekt ten umożliwia m.in. zaokrętowanie na statek marynarzom mającym trudności z odnowieniem posiadanych dokumentów. Zaokrętowanie oznacza wpisanie marynarza na listę załogi statku.
Projekt nowelizacji ustawy bardzo ułatwia te kwestie. Zakłada bowiem możliwość zaokrętowania marynarzy na statek oraz odnowienia posiadanych dokumentów i utrzymania ważności dokumentów marynarskich do dnia upływu 90 dni od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
To bardzo ważna zmiana gdyż brak takich świadectw uniemożliwia zaokrętowanie marynarzy na statek i powoduje niekiedy zerwanie kontraktu z marynarzem. Powodem jest rzecz jasna niedopełnienie przez niego obowiązku posiadania odpowiednich dokumentów kwalifikacyjnych.
Resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej ocenia, że około 30 tys. marynarzy jest narodowości polskiej. Ponadto zakłada, że około 6000 marynarzy powinno skorzystać z tej ustawy. Należy zaznaczyć, że zasada jest taka, że co 5 lat trzeba odnawiać większość uprawnień. Bez odnowionego pozwolenia związanego z ratowaniem życia na morzu nie można pływać.
Nowela wydłuża ponadto termin na dokonywanie płatności za pomocą Polskiego Bonu Turystycznego. Zmiana będzie z końca marca 2022 r. do 30 września 2022 r.
Z uwagi na skutki pandemii COVID-19 związane z ograniczeniami w przewozie towarów i pasażerów statkami na rzekach, przewoźnicy zostaną zwolnieni z opłat za korzystanie z publicznych rzek i śluz. Dodatkowo z opłat tych zwolnieni będą turyści pływający statkami. Zwolnienie będzie dotyczyć sezonu żeglugowego trwającego od 1 marca do 31 grudnia 2022 r.
Propozycje zmian dotyczą też przedłużenia, o 12 miesięcy, okresu obowiązywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy i planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów dorzeczy.
POLECAMY TAKŻE: