15 listopada ZDiTM Szczecin ogłosił przetarg na obsługę komunikacją miejską linii dziennych, nocnych i transportu na żądanie. Od wielu lat wokół przetargu na obsługę tych linii są te same kontrowersje i niezadowolenie pasażerów. W tym roku przy okazji dowiedzieliśmy się, że ZDiTM zmienia numerację linii.
Przetarg z wiadomym wygranym?
Warunki przetargu od lat budzą emocje nie tylko w branży transportowej, ale i wśród pasażerów. Zwłaszcza pasażerowie Gumieniec i gminy Dobra podnoszą fatalną jakość obsługi, niepunktualność i nieznajomość trasy przez kierowców. Również stan techniczny pojazdów budzi nie mniejsze emocje.
Czas świadczenia usług od 01.01.2022 do 31.12.2022r. Dotychczas umowy na te linie były zawierane z PKS i trudno się spodziewać by tym razem było inaczej. Mało prawdopodobne, aby jakikolwiek zewnętrzny podmiot zdolny był do zorganizowania bazy transportowej. Zakupił autobusy i wymalował zgodnie z zamówieniem.
Wszystkie pojazdy zgłoszone do obsługi w ciągu 60 dni od podpisania umowy muszą być w barwach miasta Szczecin, tj. Floating Garden. Zabronione będzie umieszczanie reklam na szybach bocznych autobusów realizujących zamówienie.
Ujednolicenie barw komunikacji
Ujednolicenie barw to nowość. Czy ten trend będzie wymogiem na wszystkich liniach? Czy komunikacja w Szczecinie będzie wykonywana przez pojazdy w identycznym malowaniu, jak to ma miejsce w innych miastach w Polsce? Jeżeli tak, to najboleśniej odczuje to spółka z Polic, którą charakteryzują żółto zielone barwy. Najnowsze hybrydowe MANy dzięki kolorystyce jaką zyskały przez duże przyciemniane okna, przez pasażerów nazwane są „Jamajkami”. Zatem czy „Jamajki” znikną ze szczecińskich ulic? Policka spółka obsługuje na zlecenie ZDiTM linie 63, 101,102,103, 106, 107, 109, 110, 111. Trzy ostatnie jeżdżą tylko po Policach.
ZMIANA NUMERACJI LINII
Jest też nowość w komunikacji miejskiej Szczecina. Ze specyfikacji przetargowej dowiadujemy się, że nastąpi zmiana numeracji linii autobusowych wyjeżdżających po za Szczecin. Na razie dotyczy to tylko linii autobusowych do Kołbaskowa, które otrzymają numerację od 241 do 244.
O planach zmiany numeracji głośno się zrobiło w ubiegłym roku, kiedy to Grzegorz Ufniarz kierownik działu przewozów ze Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (SPPK) napisał na jednym z portali, że ZDiTM nakazał im przygotować się do zmiany numeracji linii ze 100 na 200. Tym samym zamiast 107 czy 102 nowa numeracja byłaby 207 czy też 202.
Jednak ZDiTM odstąpił od pomysłu, a obecny przetarg pokazuje, że pomysł wraca. Jak należy się spodziewać w ciągu roku nowa numeracja stopniowo będzie wprowadzana.
A przewozy na których liniach są objęte przetargiem?
- Linie dzienne zwykłe – 52, 58, 59, 76, 85, 88, 98, 105, 108, 121, 122, 123, 124, 241 (dotychczasowa linia 81), 242 (obecnie linia 70), 243 (dotychczas linia 83), 244 (część brygad z obecnej linii 88),
- Linie nocne – 522, 523, 530, 531, 532, 535, 536,
- Również tzw. transport na żądanie.
Do realizacji przewozów ZDiTM wymaga minimum 71 autobusów:
- 7 sztuk autobusów klasy MIKRO (te posiada tylko PKS),
- 4 sztuk pojazdów MIDI,
- 26 sztuk taboru MAXI,
- 34 sztuk autobusów MEGA – przegubowych.
Polecamy także:
Pogoń wygrywa ze Śląskiem i umacnia się w tabeli
Szczecin: Zmiany w organizacji ruchu na Estakadzie Pomorskiej
Świnoujście: Fregata wystawiona na sprzedaż