Ostatnio w mediach pojawiło się sporo informacji na temat oświadczenia Trakcji SA. Dotyczyło ono braku chęci ukończenia Szczecińskiej SKM bez zwiększenia wartości kontraktu o 50 milionów złotych (przy całkowitej wartości projektu 783 663 956,32).
Trakcja na ten temat mówi od dawna. Niestety problem wciąż nie został rozwiązany. Prace nie posuwają się do przodu, a na wykonawcę nie nałożono żadnych kar za niewywiązywanie się z prac kontraktowych.
Późną jesienią 2018 roku na Skolwinie wykonano prace wiertnicze na odcinku między przejazdami kolejowo–drogowymi przy ulicy Stołczyńska/Nad Odrą, a Stołczyńska/Skwarna/Inwalidzka. Odwierty wykonywano trzykrotnie z różnym zagęszczeniem. Pracownicy dokonujący tych odwiertów sami podkreślali, że to absurdalne zlecenia.
Teraz Trakcja dla portalu Rynek Kolejowy udzieliła wypowiedzi:
Istotnie, jeszcze w czerwcu 2021 roku, kiedy spółka Trakcja przedłożyła taki harmonogram, było potencjalnie możliwe dotrzymanie terminu w okresie umożliwiającym rozliczenie dotacji unijnych. W swej istocie harmonogram ten zakładał współdziałanie stron w wielu dotychczas nierozwiązanych kwestiach warunkujących między innymi projektowanie inwestycji, np. przekazania pełnej dokumentacji inwestycji stycznych, konieczną zmianę zakresu prac projektowych oraz robót dla wiaduktów kolejowych oraz innych obiektów inżynierskich z uwagi na ich bardzo zły stan techniczny, który w dokumentacji przetargowej był opisany jako dobry – czytamy.
Co na to PKP?
Pytaliśmy rzecznika PKP PLK i Ministerstwo o komentarz w sprawie. Niestety nie dowiedzieliśmy się niczego nowego. W tle toczy się cały czas sprawa przejęcia upadającej Trakcji i tu może należy się upatrywać problemów w całej sytuacji. Akcjonariusze Trakcji, wykorzystując tę sytuację, być może chcą przed przejęciem większościowego pakietu przez PKP PLK ugrać jak najwięcej dla siebie?
Ministerstwo Infrastruktury w sprawie przejęcia Trakcji odpowiedziało:
Harmonogram inwestycji w spółkę Trakcja S.A. stanowi informację poufną objętą tajemnicą przedsiębiorstwa PKP PLK S.A. Zgodnie z opublikowanym przez Trakcja S.A. przy Raporcie bieżącym nr 10/2021 w dniu 24 maja 2021 r. zawiadomieniem odnoszącym się do warunkowego porozumienia dotyczącego zaangażowania w spółkę Trakcja S.A., PKP PLK S.A. zobowiązała się do subskrypcji 250 mln akcji spółki Trakcja S.A. serii „E” za łączną cenę emisyjną w wysokości 200 mln zł (tj. 0,8 zł za akcję) do dnia 31 grudnia 2021 r. Realizacja wyżej opisanej inwestycji będzie miała miejsce pod warunkiem spełnienia określonych w porozumieniu warunków zawieszających, w tym uzyskania przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. oraz PKP PLK S.A. niezbędnych zgód i zezwoleń na inwestycję oraz zaoferowania przez spółkę Trakcja S.A. do objęcia przez PKP PLK S.A. wszystkich akcji serii „E”, a co za tym idzie przyjęcia przez Walne Zgromadzenie spółki Trakcja S.A. uchwały dotyczącej emisji akcji serii „E” i zaoferowania ich do subskrypcji wyłącznie PKP PLK S.A.
Wciąż czekamy na jakiś przełom sprawie i liczymy również, że PKP PLK wyśle dodatkowe ekipy i wywiąże się z obietnicy ukończenia prac w tym okresie rozliczeniowym.
Polecamy także:
Szczecin: Nowe promy już wkrótce? Negocjacje dobiegają końca
Zachodniopomorskie: Powstał nowy klub radnych w sejmiku wojewódzkim
Stargard: Nowe ulice w Kluczewie