W poniedziałek, 5 lipca, na terenie Grodziska w Lubinie odbyła się plenerowa konferencja informacyjna, poświęcona modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. Z tego miejsca było doskonale widać dwie sztuczne wyspy, które usypano z urobku wydobytego podczas pogłębiania toru wodnego do Szczecina.
Pogłębiony tor wodny to szansa dla Szczecina i regionu

Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin obejmuje pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych – mówił podczas konferencji Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.
Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków.

To nowa szansa dla Szczecina ale również dla regionu – mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Nie jest tajemnicą, że przecież jednostki musiały się przeładowywać na redzie, bo nie mogły wejść z pełnym ładunkiem do Szczecina.
Nowe wyspy, które powstają na Zalewie Szczecińskim, są zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Jest na nie transportowany, dwoma sinkerami (zatopionymi rurociągami), refulat wydobyty z dna podczas robót pogłębiarskich.

Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a wyspy staną się nowymi polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln metrów sześciennych – mówi Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem refulacyjnym, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

W zakres projektu wchodzi także modernizacja obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,9 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie:
Aleksander Ostasz, dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu:
Michał Rogaś, przedstawiciel wykonawcy pogłębiania toru wodnego:
Polecamy także:
Niemcy: Atak nożownika na polski autobus. Nie żyje kierowca
Stargard: Można zgłosić wniosek do Stargardzkiego Budżetu Obywatelskiego
Świnoujście: Butelka coli za … 500 zł