W ostatnich dniach przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia nietrudno dać się oszukać. Pośpiech i roztargnienie niestety osłabiają naszą czujność. Oszuści tylko czyhają na osoby, które w przedświątecznej gorączce dokonują zakupów na ostatnią chwilę.
W ostatnich dniach Policja odnotowuje sporo przypadków osób oszukanych w związku z zakupionymi przez nich towarami przez Internet. Znaną metodą jest wysyłanie prośby o dokonanie niewielkiej dopłaty do zamówionej przesyłki. W wiadomości z takową prośbą oszuści zamieszczają link, który ma nas przekierować na stronę banku. Często strona może wyglądać niemal identycznie jak ta witryna, na której zazwyczaj logujemy się do naszego konta bankowego. Dlatego w pośpiechu, niektóre osoby, nic nie podejrzewając, wpisują swoje dane do logowania. Wówczas oszust, dysponując już niezbędnymi danymi, jest w stanie pozbawić nas wszelkich oszczędności z konta.
Przypomnijmy, że na gruncie Kodeksu karnego, zgodnie z art. 286 § 1 osoba, która w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
Co zrobić, by nie paść ofiarą oszustwa?
Bardzo ważne jest to, aby nie wchodzić w nieznane linki, które otrzymujemy w wiadomościach sms-owych czy też za pośrednictwem e-maila. Jeśli jednak nie mamy większych wątpliwości co do tego, od kogo otrzymaliśmy wiadomość z linkiem, to i tak sprawdzajmy na jakiej stronie znajdujemy się po kliknięciu w link. Błędy ortograficzne, literówki, lub brak polskich znaków świadczyć mogą o tym, iż strona nie jest bezpieczna.
Przy dokonywaniu płatności musimy także zachować wzmożoną czujność. Weryfikujmy – choćby pod kątem wizualnym – strony, na jakie jesteśmy przekierowywani. Zanim dokonamy transakcji, upewnijmy się najpierw na jaką sumę realizujemy przelew. Najbezpieczniejszy jest jednak wybór płatności przy odbiorze.
Jednakże, z racji tego, iż oszuści nieustannie modyfikują swoje metody działania, niestety trudno znaleźć jest sposoby, które w stu procentach ochroniłyby nas przed wszelkimi nieuczciwymi praktykami. Uniwersalną receptą – na wszelkie poczynania w sieci – jest zachowanie czujności, zasady ograniczonego zaufania oraz kierowanie się rozsądkiem.
Gdy jednak ktoś nas oszuka…
W przypadku oszustwa nie zwlekajmy i zgłośmy sprawę na policję. Dzięki szybkiej reakcji będzie istniało większe prawdopodobieństwo schwytania oszusta. Jeśli oszustwo związane jest z naszym rachunkiem bankowym, to jak najszybciej poinformujmy o tym bank. Wówczas możliwe będzie zablokowanie konta na czas – tak by oszust nie zdążył pozbawić nas naszego majątku.
Warto pamiętać także o Ośrodkach Pomocy Pokrzywdzonym, które działają na terenie całego kraju. Ośrodki te, dzięki dofinansowaniu z Funduszu Sprawiedliwości świadczą m. in. bezpłatną pomoc prawną, zapewniają wsparcie psychologiczne oraz wspierają materialnie pokrzywdzonych przestępstwem.
W Szczecinie pokrzywdzeni mogą skorzystać ze wsparcia Okręgowego Ośrodka Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem, który jest prowadzony przez Stowarzyszenie SOS dla Rodziny przy ul. Energetyków 10, 70-656 Szczecin. Ze szczecińskim ośrodkiem można się skontaktować pod numerem całodobowego telefonu: 663 606 609.
Więcej o szczecińskim Ośrodku Pomocy oraz o pozostałych Ośrodkach w naszym regionie dowiesz się TUTAJ