Szczecińska Kolej Metropolitalna – Realizowany projekt systemu szybkiej kolei miejskiej, łączącej szczecińskie osiedla Prawobrzeża z centrum Szczecina oraz Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem, który wykorzystywałby istniejący układ torów kolejowych i stacji. SKM stanowić będzie wraz ze skomunikowanymi węzłami przesiadkowymi główną oś transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym. Tworząc zintegrowany z innymi gałęziami transportu publicznego (tramwaje autobusy) oraz indywidualnego (parkingi P&R, B&R) system kolejowych połączeń, zapewni szybkie, wygodne i bezpieczne przemieszczanie się w obrębie SOM. Projekt jest współfinasowany z środków Unii Europejskiej
Tyle mówi oficjalna strona Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego (SOM). Jak wiemy prace ruszyły już blisko 3 lata temu. Na niektórych odcinkach jak Police – Szczecin nawet kilkakrotnie ogłaszano start prac po czym nic się nie działo. Jak już wiemy z wcześniejszych komunikatów, opóźnienie prac sięga już pół roku. Zastanawia więc czy zdążą w wyścigu z czasem i przed karami UE z których funduszy dofinansowany jest projekt.
Wzdłuż całej tej linii leżą ciągle wycięte gałęzie i pniaki których nikt nie potrafi uprzątnąć. SOM umywa ręce i odsyła do PKP PLK SA, te też umywają ręce i odsyłają do podwykonawcy, przypominając zarazem, że nie wolno drzewa zabierać i wysyłając w rejony składowania co jakiś czas patrole Straży Ochrony Kolei.
Efekt: zrobiono w ten sposób dzikie wysypiska śmieci w mieście, które co jakiś czas płoną zagrażając budynkom mieszkalnym i terenom leśnym czy ogrodom działkowym, przy których są składowane. Niebuszewo, Żelechowa, Golęcino, Gocław, Stołczyn, Skolwin kilkakrotnie miały pożary hałd drzewa. Kilka naprawdę groźnych. Sprawców tylko na Żelechowej ujęto. Niektóre podpalono dla żartu, a niektóre, jak jeden z pożarów na Skolwinie, by nie sprzątać wyrzuconych tam śmieci. Straż Miejska twierdzi, że to tereny kolejowe i nie ich działka.
Postanowiliśmy zapytać w tej sytuacji jak wyglądają prace związane z SKM prowadzone przez PKP PLK. Sprawdzamy postęp prac po trzech latach od ruszenia projektu.
W ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej obecnie trwają prace na stacji w Gryfinie przy budowie peronu trzeciego oraz prace przy budowie peronu w Daleszewie – relacjonuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK SA.
Na części linii kolejowej (nr 406) ze Szczecina Głównego do Polic rozebrano już tory i sieć trakcyjną. Zakończono remont mostu nad Przęsocińską Strugą, na którym następnie będą wymieniane tory.
Między Szczecinem Skolwin i Policami budowane jest nowe odwodnienie torów. Na przystanku Szczecin Żelechowa trwa rozładunek materiałów, w tym podkładów, które posłużą do budowy nowego toru.
Mieszkańców Skolwina dziwi fakt, że tylko od przejazdu kolejowo-drogowego w skrzyżowaniu ulic Stołczyńska/Skwarana/Inwalidzka jest wymieniany tor (jeden tor wyremontowano kilkanaście lat temu na zlecenie Zakładów Chemicznych Police i przy ich udziale finansowym). Drugi, niestety nie był wymieniany. Podkłady spróchniały do tego stopnia, że pod przejeżdżającym pociągiem towarowym wyskakują śruby mocujące szyny do podkładów. Miejscami śrub już nawet nie ma. Podobnie wygląda torowisko na całej linii.
– Nawierzchnia będzie wymieniana na wybranych odcinkach toru między Szczecinem Głównym a Policami – potwierdził Pietrzykowski
Faktycznie można na torach zobaczyć ekipy pracowników, którzy mozolnie wymieniają pojedynczo drewniane podkłady.
Kładka na stacji Szczecin Skolwin niestety z uwagi na jej stan techniczny zostanie zdemontowana. (Projekt przewiduje jej remont – przyp. red.)
Dojście do peronu, przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, zostanie zapewnione poprzez ciąg pieszy pomiędzy torami od pobliskiego przejazdu kolejowo-drogowego na drodze dojazdowej do papierni. Wejście w obszar przejazdu zabezpieczone będzie rogatką. Rozpoczęcie prac na peronach jest przewidziane na przełomie roku, zaś budowa nowych przystanków w przyszłym roku.
Musimy też wtrącić, że trwają prace na węźle Łękno ale te prace są po stronie miasta nie PKP PLK SA.
Niedawno pisaliśmy o konsultowanym przez PKP PLK SA projekcie w którym próżno szukać SKM.
– Konsultacje o których Pan wspomina, dotyczą inwestycji dopiero planowanych, a nie tych obecnie już realizowanych – powiedział rzecznik PKP PLK SA Bartosz Pietrzykowski.