Zakończył się przetarg na realizację projektu „Budowa infrastruktury związanej z modernizacją węzła przesiadkowego kolejowo – promowo – autobusowego w Świnoujściu w formule zaprojektuj i wybuduj”. Przetarg wygrała szczecińska firma Elbud Szczecin Sp. z o.o. Inwestycja planowo ma zakończyć się w pierwszym półroczu 2022 roku.
W kontekście budowy tunelu oraz organizacji ruchu turystycznego i komunikacji wewnątrz miasta to jedna z kluczowych inwestycji. Węzeł powstanie w rejonie dworca kolejowego, autobusowego i przystani promowej na Warszowie
– mówiła Barbara Michalska – Zastępca Prezydenta Miasta.
W ramach prac związanych z inwestycją, całość została podzielona na dwa etapy.
Pierwszy etap obejmuje parking naziemny, wraz z drogą przy ul. Barlickiego. Ma on mieć 108 miejsc parkingowych. Budowa parkingu ma umożliwić pozostawienie pojazdu w okolicy dworca przesiadkowego, a idąc dalej dać możliwość skorzystania z innych środków transportu.
Drugi etap inwestycji to dworzec autobusowy przy ulicy Dworcowej. Będzie on obejmował sam dworzec autobusowy wraz z infrastrukturą – chodnikami i miejscami postojowymi.
W ramach projektu ma zostać zmodernizowana ulica Dworcowa. Według planów, wyznaczone zostaną miejsca krótkiego postoju, tzw. Kiss&Ride. Miejsca te mają ułatwić szybką przesiadkę pasażerów na inne pojazdy. W związku z inwestycją pojawią się nowoczesne systemy informacyjne dla pasażerów, a całość obecnej infrastruktury, zostanie zmodernizowana.

Całość inwestycji pochłonąć ma 13 733 000 złotych. Prawie 10,5 mln złotych to pieniądze, jakie uzyskane ostały przez Miasto z innych źródeł – tj. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Realizacją projektu, w tym zdobyciem stosownych dokumentów, zajmie się firma Elbud.
Umowa jasno określa termin w jakim inwestycja ma zostać zrealizowana. W związku z faktem, iż umowę podpisano 18 grudnia 2020 roku, firma Elbud ma od tamtej pory 14 miesięcy na zakończenie prac.
W tym momencie inwestycja nie obejmuje wykonania samego terenu wjazdowego na prom. To będziemy robić po wybudowaniu tunelu. Dopiero wówczas bowiem będzie można ograniczyć ilość pasów wjazdowych na prom. W tej chwili z uwagi na duży ruch samochodowy jest to niemożliwe.
– mówiła Barbara Michalska – Zastępca Prezydenta Miasta.