Od początku lipca tego roku w Świnoujściu obowiązują przepisy uchwały krajobrazowej, która dotyczy między innymi lokalizowania reklam na terenie miasta. Reklamodawcy zmuszeni są dostosować się do zapisów ustawy. Czas – do lipca 2021 roku.
Uchwałę przyjęto pod koniec listopada 2019 roku. Celem nadrzędnym stała się poprawa wyglądu przestrzeni publicznej w Świnoujściu. Jej zapisy zaczęły obowiązywać z początkiem lipca bieżącego roku.
Na wizerunek miasta – oprócz samego wyglądu budynków – duży wpływ ma zagospodarowanie zarówno terenów publicznych, jak i prywatnych posesji. Uchwała krajobrazowa ma na celu poprawę wizerunku naszego miasta poprzez uporządkowanie różnych elementów występujących w miejskiej przestrzeni. Wśród nich są tablice i urządzenia reklamowe. Ale także np. ostatnio zalecane przez nas wzory tabliczek z numerami budynków.
– mówiła Barbara Michalska – Zastępca Prezydenta Świnoujścia.
Uchwała w swoich przepisach dotyczy reklam i szyldów jakie aktualnie znajdują się w mieście, jak i tych, które dopiero się pojawią. Właściciele mają czas do lipca 2021 roku (tablice i urządzenia reklamowe) oraz do lipca 2022 roku (szyldy). Pozwolenia na reklamy itd. wydawane będą przez urząd miasta. W przypadku nowych reklam, wymagane będą również inne, odpowiednie zgody min. prawa do terenu.
Od pewnego czasu, UM Świnoujście prowadzi w tej kwestii szeroką akcję informacyjną. Akcja skierowana jest do właścicieli reklam. W przypadku reklam naruszających przepisy uchwały, urzędnicy kontaktują się z administracją i właścicielami obiektu. Jest to istotne, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę konsekwencje jakie ponieść mogą wymienione osoby, ze względu na niedotrzymanie terminów.
Jeśli chodzi o nowe reklamy, które pojawiły się w mieście po 1 lipca 2020 roku i nie dotrzymują przepisów uchwały – wobec właścicieli będą prowadzone postępowania administracyjne. W tym wypadku okres przejściowy nie obowiązuje.