Jak podaje Miasto Szczecin na swoim kanale, 30 września odbyło się spotkanie w sprawie SKM. Po spotkaniu prezydent Krzystek po raz kolejny przypuścił atak na PKP zarzucając wstrzymanie prac oraz “impotencję”!!!
Krzystkowi zależy na sporze nie na SKMce?
Choć tematy poruszone w programie przez Prezydenta Krzystka mogłyby być całkiem interesujące, to jednak wrócę do tematu Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej.
Z racji tego, że wyjątkowo trudno jest mi wierzyć w cokolwiek objawionego przez Prezydenta Krzystka, postanowiłem dopytać o szczegóły u źródła, czyli w PKP PLK oraz CUPT – czyli w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Ale na początek twórczość Urzędu Miasta:
Na ostatnim spotkaniu z CUPT-em PKP PLK przedstawiło pomysł wydłużenia realizacji projektu do następnej perspektywy unijnej – relacjonuje dyrektor Walaszkowski – W moim przekonaniu to nie tylko jest niepokojące, ale nieracjonalne i nie możliwe do zrealizowania, gdyż według szacunku PKP PLK do zakończenia kontraktów potrzebne jest ok. 18 miesięcy, natomiast do końca obecnej perspektywy finansowej mamy jeszcze 27 miesięcy. (źródło: WS)
PKP PLK odpiera zarzuty
Zapytaliśmy PKP PLK o informacje w sprawie publikacji miasta oraz ofensywy medialnej Krzystka. Pan Bartosz Pietrzykowski, z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., odpowiedział nam:
Prace przy budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej nie zostały wstrzymane. W ostatnim czasie wykonawca złożył m.in. wnioski o pozwolenie na budowę. Wnioski o pozwolenie na budowę dotyczą: Gryfina, Daleszewa, Goleniów Park Przemysłowy.
Na linii Szczecin Skolwin – Police powstaje odwodnienie. Trwają prace przy peronach na przystanku osobowym Szczecin Żelechowa oraz Szczecin Drzetowo. Przygotowywane jest również podłoże pod budowę nowego toru. Prowadzone są prace związane z zabudową subwarstwy pod nowy tor kolejowy.
Dalej dodał, że przedstawione przez wykonawcę (Trakcja SA-przyp.red) harmonogramy nie spełniają wymagań określonych w zapisach kontraktowych, dlatego też nie mogą być zaakceptowane i do momentu poprawienia przez wykonawcę, służą jedynie do monitorowania postępu prac.
PKP PLK S.A. robi wszystko, by cały projekt zrealizować w terminie obecnej perspektywy finansowej. Niestety, jest to mocno utrudnione z powodu problemów wykonawcy związanych z niskim potencjałem personelu i sprzętu na budowie.
Przypomnijmy, że po spotkaniu tzw. okrągłym stole Prezydent Krzystek stanął po stronie upadającej spółki Trakcja (z której jeszcze przed okrągłym stołem wycofał się główny hiszpański udziałowiec) i atakował PKP, choć sam przez dwa lata prawie nic nie robił by zadziało się cokolwiek na placach budowy SKM (po za dwoma wyjątkami Łękno i Podjuchy). Czas pokazał, że sytuacja trakcji jest bliźniaczo podobna do Energopolu.
Bartosz Pietrzykowski informuje również, że
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokładają należytych starań w celu skutecznej realizacji obu kontraktów koniecznych dla realizacji projektu „Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej” w ramach bieżącej unijnej perspektywy finansowej, czyli do końca 2023 r. Jednakże, gdyby wykonawca nie zrealizował projektu w tym terminie, analizowane są możliwości zabezpieczenia finansowania tego ważnego dla mieszkańców aglomeracji projektu po roku 2023 r., gdyby zaszła konieczność realizacji robót.
CUPT nie potwierdza słów Krzystka
PKP PLK S.A. nie mówi o przekładaniu projektu, tak jak to ogłosił Piotr Krzystek. Dla pewności przytoczę jeszcze odpowiedź jaką dostaliśmy od pani Aleksandry Lange Naczelnik
Wydział do spraw Komunikacji CUPT:
Organizujemy cykliczne spotkania, podczas których monitorujemy postępy w realizacji projektu i wspólnie szukamy rozwiązań zaistniałych trudności oraz mobilizujemy wszystkich uczestników projektu do działań, które zwiększą szanse powodzenia przedsięwzięcia.
Na obecnym etapie Beneficjent deklaruje realizację projektu w okresie kwalifikowania wydatków perspektywy finansowej 2014-2020, a więc w maksymalnym terminie do 31.12.2023 r.
Jasno więc wynika, że niestety Prezydent Piotr Krzystek, mija się z prawdą albo zawodzą go całkowicie jego pracownicy. Tak jak nic nie wiadomo o impotencji w zarządzie PKP PLK S.A. tak samo nikt nie potwierdza tego, co głosi Prezydent Szczecina.
Polecamy także:
Szczecin: Szpital przy Unii Lubelskiej z Centralną Sterylizatornią
Szczecin: Kradzionym rowerem przyjechał ukraść łódź. Był poszukiwany
„Afrykańska Pogoń” doczekała się remontu szkoły