Parking wielokondygnacyjny, centrum przesiadkowe, czy też śródmiejska zabudowa wielofunkcyjna – to trzy części składowe inwestycji planowanej na pl. Zawiszy Czarnego (i w jego najbliższej okolicy). Na tą chwile miasto poszukuje najlepszej koncepcji na wykonanie tego pomysłu. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie kilku wariantów możliwych do realizacji.
Niedawno plac Zawiszy Czarnego uprzątnięto z parterowych baraków i powstały tam miejsca parkingowe. W planach włodarzy miasta jest stworzenie w tym miejscu zabudowy spełniającej aż trzy różne funkcje. Inwestycja miałaby zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Jest to jednak dość odległa perspektywa. Na razie miasto gromadzi niezbędne analizy i ogłasza przetarg na przygotowanie wariantowej koncepcji zagospodarowania placu.
Każdy uczestnik przetargu będzie musiał przygotować 5 wariantów. W trzech z nich trzeba zrealizować wytyczne miasta. Dwa mają być bardziej swobodnymi, autorskimi pomysłami.
Koncepcja 1 – Parking wielokondygnacyjny
Parkingowiec na co najmniej 200 miejsc, jest inwestycją już od dawna zapowiadaną. W praktyce jest to jednak odległa perspektywa. Nieoficjalnie mówi się o oddaniu takiego obiektu do użytku w latach 2025-26.
Jeden z wariantów zamówionych przez miasto zakłada nieco inną lokalizację parkingowca. Bezpośrednio nad centrum przesiadkowym proponowanym w tej wersji przy ul. Owocowej. Wjazd byłby wówczas od strony ul. Korzeniowskiego.
Centrum przesiadkowe – koncepcja nr 2
Dziś busy i autobusy międzymiastowe wyjeżdżają z kilku różnych punktów w Szczecinie. Koncepcja centrum przesiadkowego zakłada stworzenie jednego, wspólnego miejsca dla wszystkich przewoźników. Miasto proponuje dwie lokalizacje – część placu Zawiszy Czarnego lub działkę przy ul. Owocowej (przy Tobruku, obecnie są tam warsztaty samochodowe).
Natomiast PKS Szczecin planuje inne zagospodarowanie dla placu manewrowego dworca przy pl. Grodnickim (pojawiła się wizualizacja wieżowca o wysokości 100-120 metrów, mówiło się też o planowanej sprzedaży tej działki), więc ich autobusy również będą korzystały z nowego centrum przesiadkowego.
Biuro Projektowo-Konsultingowe TransEko z Warszawy przygotowało na zlecenie magistratu analizę popytu dla planowanego centrum przesiadkowego na pl. Zawiszy. Według wyliczeń, aby pomieścić pojazdy wszystkich przewoźników, konieczne jest wybudowanie co najmniej 5-7 stanowisk dla połączeń do innych miejscowości w województwie i 2-3 peronów dla autobusów wyjeżdżających poza województwo (lub 5-9 stanowisk bez podziału na długość trasy).
To wszystko przy założeniu, że autobusy będą podjeżdżać na stanowisko zaledwie 5 minut przed odjazdem. Jeśli ten czas miałby zostać wydłużony, musiałoby powstać więcej peronów.
Autobusy przyjeżdżałyby do centrum przesiadkowego z parkingu odstawczego. Mógłby on zostać zlokalizowany na działce przy ul. Czarnieckiego. Dziś na jej jednej części jest zwykły parking, a na drugiej plac zabaw.
Każda koncepcja lokalizacji centrum przesiadkowego musi zakładać budowę poczekalni dla podróżnych, kas biletowych, pomieszczeń sanitarnych, biurowych i technicznych.
Wariant ostatni – Budynek komercyjny
Miasto najchętniej zrealizowałoby całą inwestycję w okolicy pl. Zawiszy Czarnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Za darmo chce udostępnić działkę, na której prywatna firma za swoje pieniądze zrealizowałaby wszystkie planowane obiekty (centrum przesiadkowe, parkingowiec i budynek komercyjny), a później czerpałaby wpływy z eksploatacji komercyjnej części zabudowy.
Istotne dla powodzenia całego projektu będzie więc budynek z przeznaczeniem komercyjnym. Musi on zachęcić partnera prywatnego do inwestycji i zapewnić mu perspektywę zysku. Na razie magistrat nie precyzuje jaką funkcją ma pełnić ta część planowanej zabudowy pl. Zawiszy. Może to być np. funkcja biurowa, hotelowa, ale też mieszkalna.
Na początku roku miasto przygotowało kwestionariusz, w którym pytało potencjalnych prywatnych inwestorów, jaką funkcję uważają za najlepszą i najbardziej zachęcającą do zainwestowania pieniędzy. Wnioski mają być wzięte pod uwagę przy przygotowywaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, gdzie te kwestie zostaną rozstrzygnięte.