Już w 2025 roku swoją działalność w Świnoujściu ma rozpocząć nowy terminal instalacyjny. W ramach zadania inwestycyjnego o nazwie „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej” wydano właśnie zezwolenie na jego budowę. Obiekt ma być przede wszystkim ważnym krokiem w stronę zrównoważonej i ekologicznej przyszłości energetycznej regionu.
Za sprawą działań Wojewody Zachodniopomorskiego, w Szczecinie podjęto decyzję o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno – budowlanego, jak również udzieleniu pozwolenia na budowę dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Zadanie obejmie budowę terminalu instalacyjnego w Świnoujściu dla obsługi Morskich Farm Wiatrowych.
Terenem inwestycji objęty zostanie obszar działki nr 244, 245/5 oraz 246 w obrębie 0014 Warszów wraz z obszarem morskich wód wewnętrznych, znajdujących się na działce nr 1/18 w tym samym obrębie. Zadanie ma zostać zrealizowane w 2025 roku. Za budowę terminala odpowiadać będą Orlen Neptun II oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Projekt realizacji wykonało biuro projektowe z Gdyni o nazwie Wuprohyd, które specjalizuje się głównie w budowlach hydrotechnicznych oraz infrastrukturze portowej.
Wykonanie inwestycji jest bardzo istotnym krokiem w kierunku ekologicznej i zrównoważonej przyszłości energetycznej w tym miejscu. Obiekt ma wspierać zarówno projekty Grupy Orlen, jak również tworzyć dogodne warunki dla zewnętrznych deweloperów, przeprowadzających projekty pierwszej fazy. Budowa w dłuższej perspektywie będzie kluczowa w zwiększeniu udziału Odnawialnych Źródeł Energii w krajowym miksie energetycznym. Pomoże ona również w rozwoju samego Pomorza Zachodniego.
Nowy terminal instalacyjny da szansę zespołowi portów Szczecin i Świnoujście na stanie się najważniejszym hubem offshore-owym w naszym kraju oraz ośrodkiem eksploatacji energii wiatrowej na Bałtyku. Infrastruktura inwestycji będzie zdolna do obsługi największych jednostek instalacyjnych turbin wiatrowych czwartej generacji.
Terminal powstanie na działce o powierzchni 20 hektarów. 85% tego obszaru znajdzie się w lądowej części, na której przewidziano infrastrukturę komunikacyjną, powierzchnie składowe oraz duży budynek administracyjno-biurowy. Planowana inwestycja obejmuje również budowę nowych nabrzeży o długości w sumie ok. 485 metrów. Dzięki realizacji nowego toru wodnego o szerokości 140 metrów i głębokości 12,5 m, dostęp do nich będzie ułatwiony.
POLECAMY TAKŻE:
Radny z Pyrzyc zachwycony wulgaryzmami na plakatach. Internauci szybko pokazali, co o tym sądzą
Zachodniopomorskie: Wyłączenia prądu w dniach 28 sierpnia – 3 września
Gwałt i zabójstwo w Koszalinie. Ukrainiec stanął przed sądem