Prezydent Stargardu wraz ze Starostą Stargardzkim domagają się ze strony PKP Polskie Linie Kolejowe pilnego podjęcia działań na przebudowywanej linii kolejowej. Oba samorządy nie godzą się na dalszą realizację robót w sposób, który prowadzi do dużych korków w Stargardzie. Zapewniaja, że jeśli sytuacja nie zmieni się diametralnie PKP PLK nie dostaną zgody na równoczesne zamknięcie więcej niż jednego wiaduktu kolejowego.
Stargard: Samorządowcy zgodnie przeciw opóźnieniom na wiaduktach kolejowych
Prace na linii kolejowej na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie, dotyczące przebudowy czterech wiaduktów w Stargardzie miały trwać 2 lata. Obecnie bardzo powoli do końca zbliżają się roboty tylko przy dwóch obiektach.
Narastający niepokój budzą w nas wciąż przedłużające się prace – czytamy w oświadczeniu obu samorządów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informowała, że roboty na czterech wiaduktach potrwają 2 lata. Ten czas już upłynął, a my obserwujemy bardzo niskie zaawansowanie planowanych robót. Wynika z tego, że istnieje realne zagrożenie niezakończenia inwestycji przed upływem 2023 r. Kolejny harmonogram prac, który poznaliśmy, zakłada sfinalizowanie pierwszej fazy robót, czyli przebudowanie połówek każdego z wiaduktów do końca 2022 r. W praktyce oznacza to, że do czasu zrealizowania pełnego zakresu inwestycji na czterech obiektach, przez najbliższe lata mieszkańców w dalszym ciągu czekają poważne utrudnienia komunikacyjne.
Samorządy domagają się przyspieszenia prac
Samorządy, miejski i powiatowy w swoim apelu wezwały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do wdrożenia procedur umożliwiających dalszą realizację inwestycji, przy jednoczesnym zapewnieniu przejazdu przez miasto. Modernizacja wiaduktów musi tak przebiegać by zapewniać prawidłowe działanie służb ratowniczych, transportu publicznego, ale także pozwolić mieszkańcom na racjonalne poruszanie się po terenie Stargardu i Powiatu Stargardzkiego.
Tempo, sposób i metody prowadzenia tej inwestycji przez kolej zdecydowanie muszą ulec zmianie. Nie zgodzimy się na jednoczesne zamknięcie dwóch wiaduktów – na ul. Pierwszej Brygady i Bogusława IV, bo to tylko pogłębi bardzo trudną już i tak sytuację na drogach. Widzimy jednak rozwiązania pozwalające zwiększyć tempo prac i zapewnić realizację harmonogramu. Można chociażby wykonać przejazd przez tory przez ul. Nasienną, Sybiraków i dalej do ul. Podmiejskiej. Poza tym, z informacji uzyskanej od samej spółki PKP PLK wynika, że w czasie takich inwestycji praktykuje się też tzw. tunele technologiczne. Pozwalają one na prowadzenie robót na wiaduktach i jednoczesne utrzymanie ograniczonego ruchu kołowego. Liczymy, że nasze wspólne stanowisko i apel zostaną potraktowane poważnie – mówi prezydent Rafał Zając.
Polecamy także:
Centra handlowe, hotele, gastronomia i kościoły tylko dla zaszczepionych. Lewica przedstawiła swoją strategię walki z pandemią
Szczecin: Miasto skontroluje szamba i przydomowe oczyszczalnie mieszkańców
Szczecin: „Rondo Portowców” podstępem „kiboli”? Wątpliwości radnego Słowika