Miasto ogłosiło konsultacje społeczne w sprawie tramwaju do Mierzyna. Jednak konsultacje nie dotyczą tylko tramwaju. Co jeszcze znajduje się w ankiecie?
Na portalu miasta Wiadomości Szczecin można znaleźć ogłoszenie, dotyczące konsultacji społecznych, związanych z rozbudową linii tramwajowej łączącej Gumieńce z Centrum miasta. Jak możemy przeczytać w zapowiedzi:
Projekt obejmuje również przebudowę układu drogowego w ciągu ulicy Ku Słońcu, wykonanie pętli autobusowej wraz z ciągami pieszymi, rowerowymi i parkingami rowerowymi dla obsługi podróżnych. Na wysokości ul. Kwiatowej zaprojektowano węzeł rozjazdowy, umożliwiający wjazd w torowisko w ul. Kwiatową, zarówno od strony Ronda Gierosa, jak i Mierzyna. Na przebudowywanym odcinku znajdą się cztery perony tramwajowe. W ciągu układu drogowego znajdują się skrzyżowania z ul. Krętą, Różaną, Źródlaną, Przygodną, Kwiatową, Polskich Marynarzy, Hrubieszowską. Budowa torowiska do pętli Mierzyn wraz z przebudową układu drogowego będzie wymagała wycinki około 168 drzew. Plan nasadzeń drzew i krzewów zakłada: 288 nasadzeń zastępczych drzew i 940 m2 krzewów.
Po raz kolejny, duży wyręb drzew na Gumieńcach
Projekt wiąże się z kolejnym wyrębem drzew wzdłuż linii tramwajowej, ale czy tylko tam? Czy faktycznie konsultowana jest tylko kwestia tramwaju do Mierzyna? W jednym miejscu wymieniono także skrzyżowania w tym z ul. Przygodną. Dodatkowo punkt 6. ankiety zawiera pytanie: Czy jesteś za likwidacją ogrodów działkowych przy ul. Przygodnej?
W mieście trwa otwarty spór ekologów i części mieszkańców Gumieniec z Miastem, dotyczący inwestycji na ul. Przygodnej. Władze miasta manipulują danymi oraz podawanymi przez siebie informacjami. Gdy jednak sprawa manipulacji wyjdzie na jaw, urzędnicy oraz władze miasta tłumaczą to jako niewinną pomyłkę.
„Niewinne” pomyłki Miasta
Tak było między innymi dwa lata temu ze Szczecińskim Budżetem Obywatelskim. Wtedy urzędnicy miejscy wydrukowali błędne karty do głosowania.
W tym roku toczyła się kolejna batalia za sprawą pomyłki. W materiałach stworzonych przez Urząd Miasta, które mówiły na temat podpisania umowy przez Prezydenta Miasta z wykonawcą przedszkola przy ulicy Przygodnej, wskazano jako miejsce budowy niezagospodarowaną działkę, na której znajduje się praktycznie łąka, na powyższym zdjęciu oznaczona kolorem czerwonym. Okazało się to jednak nieprawdą, gdyż faktyczne miejsce budowy znajduje się 500 metrów dalej, w zadrzewionym terenie i wiąże się z ogromną wycinką drzew i krzewów tworzących tam naturalny park. Oznaczona działka została wystawiona na przetarg za cenę wywoławczą 10 milionów złotych. Sprawę uznano za niewinną pomyłkę.
Co tym razem ukryte jest pod niewidoczną gwiazdką?
Przy okazji konsultacji społecznych dotyczących tramwaju do Mierzyna, pojawia się punkt, który mówi o likwidacji działek na ul. Przygodnej. W ten sposób Miasto powraca do zarzuconego projektu rozbudowy ulicy Przygodnej.
Na ulicy przygodnej mamy ogrody działkowe Delfin (od strony ul. Ku Słońcu sąsiadujące przez ulice ze wskazaną na powyższym zdjęciu działką) oraz Kolejarz (od strony ul. Taczaka). Projekt rozbudowy ul. Przygodnej przewidywał połączenie ulic Ku Słońcu i Taczaka. To wiązało się bezpośrednio z budową przedszkola i kolejną wycinką drzew. W sumie pod topór (dla tych dwóch inwestycji) oznaczono ponad 800 drzew. Przejeżdżając ulicą Przygodną bez trudu można znaleźć na drzewach numerację wskazującą drzewa do wycinki. Teraz do tej liczby dochodzą jeszcze ogrody działkowe, gdzie również rosną drzewa i krzewy, nie tylko owocowe. Likwidacja ogrodów działkowych, jak mówi punkt ankiety (a nie pojedynczych działek) oznacza kolejną wycinkę.
To kolejny ukryty temat wycinki
Pojawił się jeszcze jeden wątek potwierdzający obawy. ZBiLK przedstawił mieszkańcom bloku przy ulicy Przygodnej ofertę zamiany lokalu. To oznacza plan wysiedlenia mieszkańców z budynku przeszkadzającego miastu w realizacji wspomnianych wcześniej inwestycji, a zwłaszcza rozbudowy drogi.
Kasa ponad wszystko?
W ankiecie pojawia się również punkt dotyczący wag preselekcyjnych w tym rejonie. Dokładnie jest to punkt 11., który mówi:
Czy jesteś za budową wag preselekcyjnych na ul. Ku Słońcu w celu eliminowania z ruchu przeciążonych pojazdów jak i ograniczenia degradacji nawierzchni dróg?
Problem w tym, że jak wykazała Najwyższa Izba Kontroli w opublikowanym raporcie, sama waga to za mało. Niezbędny do wykonania pomiaru zgodnego z przepisami ustawy o ruchu drogowym jest punkt ważenia pojazdów. Wykryty w ten sposób przeładowany pojazd, zgodnie z przepisami musi zostać zważony na specjalnie do tego celu przygotowanej wadze lub w miejscu, gdzie taką wagę będzie można ustawić. A takie miejsce mamy w Szczecinie tylko jedno przy Szosie Stargardzkiej na prawobrzeżu Szczecina. A więc w razie odnotowania nieprawidłowości koniecznym byłoby złapany w ten sposób pojazd przewieźć przez całe miasto (około 25km) do punktu, w którym będzie można go zważyć. Rozwiązaniem tego problemu może być dodatkowe powstanie miejsce do ważenia pojazdów. Warto podkreślić, że uprawnione do ważenia pojazdów jest jedynie ITD i Policja.
Polecamy także:
Szczecin: Po pożarze na Skolwinie mieszkańcy boją się o własne bezpieczeństwo
Zarzuty wobec marszałka Tomasza Grodzkiego nie ulegną przedawnieniu
Eurokraci: „Jeżeli Polska nie zapłaci kary, to potrącimy ją z unijnych środków dla Polski”