• Zgłoś nam!
  • Szczecińskie Wiadomości
    • Szczecin
    • Świnoujście
    • Powiat Goleniowski
    • Powiat Gryficki
    • Powiat Gryfiński
    • Powiat Kamieński
    • Powiat Łobeski
    • Powiat Myśliborski
    • Powiat Policki
    • Powiat Pyrzycki
    • Powiat Stargardzki
  • Sport
  • Zdrowie
  • Prawo
  • Pomoc Prawna
  • Kontakt
    • Newsletter
niedziela, 3 lipca, 2022
  • Login
Szczecińskie24.pl | portal informacyjny Pomorza Zachodniego
  • Zgłoś nam!
  • Szczecińskie Wiadomości
    • Szczecin
    • Świnoujście
    • Powiat Goleniowski
    • Powiat Gryficki
    • Powiat Gryfiński
    • Powiat Kamieński
    • Powiat Łobeski
    • Powiat Myśliborski
    • Powiat Policki
    • Powiat Pyrzycki
    • Powiat Stargardzki
  • Sport
  • Zdrowie
  • Prawo
  • Pomoc Prawna
  • Kontakt
    • Newsletter
Brak rezultatu
View All Result
Szczecińskie24.pl | portal informacyjny Pomorza Zachodniego
Brak rezultatu
View All Result

Sprawy marynarskie: Odszkodowania marynarskie, a pandemia Covid-19

Zaski przez Zaski
16 grudnia, 2020
w Gospodarka
0
Sprawy marynarskie:  Odszkodowania marynarskie, a pandemia Covid-19
0
Udostępnień
220
Wyświetleń
Udostępnij na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Kolejny wywiad wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem. Tym razem marynarze proszą o wyjaśnienie kwestii odszkodowań. Wielu marynarzy sygnalizuje problemy związane z ubezpieczeniami armatorskimi w kontekście zachorowania na Covid-19.

Mecenasie, czy mógłby Pan przybliżyć ten problem?

Marynarze, wykonujący pracę najemną na statkach u zagranicznych armatorów, pod obcą banderą, są z reguły objęci ubezpieczeniem prywatnej instytucji ubezpieczeniowej (Klub P&I), z której korzysta armator w celu minimalizacji ryzyka związanego z żeglugą.

Ubezpieczenie to z założenia ma na celu ograniczenie lub całkowite wyłączenie odpowiedzialność armatora w związku z określonymi zdarzeniami na statku np. wypadkami na statku skutkującymi śmiercią lub trwałą niezdolności do pracy. Trzeba pamiętać, iż armatorzy mają dużą dowolność w wyborze formy i zakresu ubezpieczenia.

RelatedPosts

W życie wchodzi nowa, obniżona stawka PIT. Kto na tym skorzysta?

Dopłaty do zakupu węgla. Tona ma kosztować poniżej 1000 złotych

Deklaracja, na którą czekały miliony kredytobiorców. Glapiński: jesteśmy bliżej końca podwyżek

Ostatnimi czasy wielu marynarzy zostało narażonych na zarażenie koronawirusem na statkach, co z kolei wykreowało liczne problemy natury prawnej w zakresie potencjalnych odszkodowań i wypłaty chorobowego z ww. tytułu. W większości kontraktów marynarskich potencjalne odszkodowanie uzależniono od wystąpienia określonego trwałego uszczerbku na zdrowiu.

Już w tym miejscu należy podkreślić, iż w przypadku zarażenia koronawirusem taki trwały uszczerbek na zdrowiu może w ogóle nie nastąpić, co z kolei prowadzi do prostego wniosku, iż żadne odszkodowanie kontraktowe nie będzie się należało marynarzowi.

Warto również pamiętać, iż sam fakt wystąpienia trwałego uszczerbku na zdrowiu u poszkodowanego marynarza nie będzie wystarczającym powodem do skutecznego dochodzenia roszczeń kontraktowych, gdyż większość armatorów zastrzega w umowach, że uszczerbek taki musi stanowić konsekwencję wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.

W mojej ocenie bardzo wątpliwym jest uznanie zarażenia koronawirusem za wypadek przy pracy lub chorobę zawodową.

Co więcej, pamiętajmy, że wiele ubezpieczeń marynarskich zawiera wyłączenia dot. ochrony ubezpieczeniowej, np. z uwagi na wystąpienie siły wyższej. Niestety dla wielu marynarzy pandemia Covid-19 może być tak kwalifikowana, co z kolei wyłączy odpowiedzialność i armatora, i Klubu P&I.

Czy w takim układzie marynarz pozostaje bez ochrony prawnej lub ubezpieczeniowej?

Nie do końca, gdyż marynarz w niektórych sytuacjach może dochodzić odszkodowania z tytułu deliktu (czynu niedozwolonego) np. niezgodnego z przepisami przyczynienia się armatora do zarażenia marynarza koronawirusem.

Pamiętajmy jednak, iż, obierając taką strategię działania, koniecznym staje się wykazanie ciągu przyczynowo-skutkowego pomiędzy zaniedbaniami ze strony armatora w zakresie zapewnienia bezpiecznego środowiska pracy, a faktem zarażenia i wynikającymi z tego skutkami. Sytuacji marynarzy nie poprawia w tym kontekście fakt, iż wciąż brak jest bezwzględnie obowiązujących wytycznych dla armatorów, co do tego, jakie kroki powinni podjąć w związku z pandemią koronawirusa. Sprawia to, że wykazanie tego rodzaju uchybień w praktyce może być wysoce utrudnione.

Warto również zauważyć, iż dochodzenie tego typu roszczeń z reguły wiąże się z zainicjowaniem negocjacji lub sprawy sądowej za granicą, co w wielu przypadkach jest jak najbardziej możliwe i wcale nie tak kosztowne, jak to się może wydawać na pierwszy rzut oka.

Jako Kancelaria współpracujemy z wieloma zagranicznymi kancelariami, które działają na zasadzie success fee. W wielu przypadkach, prowadząc sprawę poza granicami naszego kraju, we współpracy z tamtejszymi kancelariami, udało nam się wywalczyć dla marynarzy i ich rodzin kwoty kilkukrotnie przewyższające kwoty odszkodowania kontraktowego, wynikającego z ubezpieczenia armatorskiego, takie sytuacje miały miejsce m.in. w USA.

Chcąc jednak podjąć tego typu działania marynarz lub jego rodzina nie może wcześniej podpisać żadnej ugody z armatorem lub oświadczenia o zwolnieniu armatora lub Klubu P&I z odpowiedzialności.

Czy mógłby Pan przybliżyć, co to za dokument?

Mowa tu o dokumencie „Release and Receipt Letter” tj. „Potwierdzenie Odbioru i Zwolnienie z Odpowiedzialności”. Przez fakt podpisania takiego specjalnego oświadczenia o zrzeczeniu się wszelkich roszczeń po wypłacie przez armatora lub ubezpieczalnię określonej sumy pieniężnej, następuje zwolnienie określonych podmiotów (armatora, agentów, ubezpieczalni itp.) z odpowiedzialności za dane zdarzenie lub zdarzenia.

Z uwagi na powyższe, możliwość dochodzenia roszczeń odszkodowawczych, zarówno kontraktowych, jak i deliktowych, zostaje tym sposobem zamknięta. Dlatego też przed podpisaniem takiego dokumentu, jeśli w ogóle zaoferowano nam go do podpisu, należy bezwzględnie skonsultować go prawnie, gdyż podpisanie takiego oświadczenia może doprowadzić do nieodwracalnych skutków prawnych dla marynarza i jego rodziny.

W wielu przypadkach, po analizie „oferty” złożonej marynarzowi lub jego rodzinie, okazywało się, że marynarz, wskazując w toku zagranicznych mediacji lub sprawy sądowej uchybienia prawne armatora, z których wyniknął np. wypadek lub choroba, mógł oczekiwać wypłaty nawet 8-krotnie większej kwoty odszkodowania.

Każda sprawa jest oczywiście wysoce zindywidualizowana i wymaga dogłębnej analizy. W niektórych przypadkach samo wywalczenie odszkodowania kontraktowego w pełnej kwocie można poczytać za sukces, gdyż warunki jego uzyskania zbyt restrykcyjnie określono. Często bywa to bardzo utrudnione.

Na jakie jeszcze inne świadczenia od armatora może liczyć marynarz, jeśli zachoruje na Covid-19?

W przypadku zarażenia marynarza koronawirusem i konieczności jego hospitalizacji, marynarzowi przysługiwać będą świadczenia na wypadek czasowej niezdolności do pracy, tj. świadczenie chorobowe (tzw. sick pay) – najczęściej niestety tylko w wysokości wynagrodzenia podstawowego (basic pay). Z reguły okres wypłaty ww. świadczenia to czas do 16 tygodni.

Marynarz, w takim przypadku, może żądać pokrycia przez armatora lub Klub P&I kosztów leczenia przez cały okres hospitalizacji za granicą, a w większości przypadków również przez określony czas po repatriacji do Polski.

Skąd wynikają te uprawnienia marynarzy i przez jaki okres marynarze otrzymują takie świadczenia?

Uprawnienia te z reguły wynikają z kontraktów marynarskich i układów zbiorowych pracy, które zawierają armatorzy z reprezentacją związków zawodowych. W dokumentach tych najczęściej rozróżnia się przypadki urazów ciała oraz chorób w kontekście odpowiedzialności armatorów.

W przypadku urazów ciała, co do zasady, obowiązek pokrywania kosztów leczenia obciąża armatorów tak długo, jak leczenie to jest wymagane, lub też do momentu stwierdzenia określonego uszczerbku na zdrowiu, które z reguły musi być potwierdzone stosowną opinią lekarską.

Z kolei w odniesieniu do chorób (a więc tyczy się to również zarażenia koronawirusem), układy zbiorowe w większości przypadków przewidują obowiązek pokrywania kosztów leczenia do czasu repatriacji w całości, a po powrocie do kraju jedynie przez okres 120-130 dni. Jest to więc rozwiązanie mniej korzystne dla marynarzy niż w przypadku rozstroju zdrowia będącego wynikiem wypadku doznanego na pokładzie statku.

Kto jest uprawniony do odbioru odszkodowań i świadczeń chorobowych w przypadku marynarzy?

Z reguły jest to sam marynarz. Jeśli jednak dojdzie do śmierci marynarza na statku, osobą uprawnioną będzie beneficjent ubezpieczenia wskazany przez marynarzy w umowie jako „next of kin” lub w całkowicie odrębnym dokumencie.

Na gruncie prawa polskiego tylko tym osobom przysługuje roszczenie o wypłatę świadczeń odszkodowawczych z tytułu ubezpieczenia armatorskiego, a świadczeń tych nie zalicza się do masy spadkowej. Przez wzgląd na powyższe, należy pamiętać, iż mamy tu pełną dowolność, kogo wskażemy jako beneficjenta ubezpieczenia marynarskiego. Należy pamiętać, iż środki pieniężne z ubezpieczenia marynarza można wypłacić również obcej osobie, bez względu na kwestie dziedziczenia, jeśli marynarz wskazał ją jako beneficjenta wyżej omawianego ubezpieczenia.

No właśnie, a co w sytuacji, gdy marynarz umrze w efekcie zarażenia koronawirusem na statku?

W tego typu sprawach trzeba pamiętać, że postanowienia odnoszące się do zabezpieczenia uprawnień odszkodowawczych marynarzy i ich rodzin z tytułu śmierci nie mają charakteru jednorodnego i bardzo często różnią się znacząco w zależności od armatora, na rzecz którego marynarz pracuje.

Z reguły wyróżniamy następujące konstrukcje klauzul regulujących odpowiedzialność armatora w tym zakresie:

  • Odszkodowanie armatorskie przysługuje rodzinie marynarza, który poniósł śmierć wskutek jakichkolwiek przyczyn, w trakcie trwania całego okresu zatrudnienia. Obejmuje to również śmierć poniesioną po zejściu na ląd (po powrocie ze statku, repatriacji do kraju zamieszkania) – w takiej sytuacji nie powinno być problemu z wypłatą odszkodowania w przypadku śmierci marynarza, który zaraził się koronawirusem i zmarł;
  • Kolejny przypadek to sytuacja, w której odpowiedzialność armatora ogranicza się do śmierci marynarza na statku wskutek jakichkolwiek przyczyn, nie wyłączając śmierci z przyczyn naturalnych (ang. „death from any causes including natural causes”). Taka konstrukcja obejmować powinna również śmierć marynarza w drodze na statek oraz ze statku do miejsca zamieszkania. W takim wypadku odszkodowanie nie obejmuje śmierci marynarza, która miała miejsce po powrocie marynarza do domu – w takiej sytuacji śmierć marynarza w efekcie zarażenia koronawirusem może rodzić liczne komplikacje w zakresie uzyskania odszkodowania kontraktowego dla rodziny marynarza;
  • Odszkodowanie armatorskie należy się beneficjentom zmarłego marynarza, którego śmierć wynikła tylko i włącznie z doznanego wypadku przy pracy, bądź też nabytej choroby zawodowej (due to the accident or occupational disease) – niestety, w takiej konstrukcji śmierci w efekcie zarażenia koronawirusem nie obejmuje się ubezpieczeniem armatorskim, gdyż zarażenia koronawirusem w większości przypadków nie kwalifikuje się jako wypadku przy pracy.

Jak kształtuje się sytuacja w zakresie opodatkowania odszkodowań marynarzy?

Odszkodowania, z tytułu uszczerbku na zdrowiu marynarza, będącego polskim rezydentem podatkowym, lub jego śmierci, z reguły w Polsce się nie podatkuje.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmowę przeprowadził Maciej Zaśko

Skomentuj artykuł!
Tagi: COVIDmarynarzeodszkodowania
Fundusz Sprawiedliwości Fundusz Sprawiedliwości Fundusz Sprawiedliwości

Powiązane Wpisy

W życie wchodzi nowa, obniżona stawka PIT. Kto na tym skorzysta?
Gospodarka

W życie wchodzi nowa, obniżona stawka PIT. Kto na tym skorzysta?

2 lipca, 2022
Dopłaty do zakupu węgla. Tona ma kosztować poniżej 1000 złotych
Gospodarka

Dopłaty do zakupu węgla. Tona ma kosztować poniżej 1000 złotych

15 czerwca, 2022
Deklaracja, na którą czekały miliony kredytobiorców. Glapiński: jesteśmy bliżej końca podwyżek
Gospodarka

Deklaracja, na którą czekały miliony kredytobiorców. Glapiński: jesteśmy bliżej końca podwyżek

10 czerwca, 2022
PiS szykuje nowy program. 700+ i dodatkowe 7 dni urlopu
Gospodarka

PiS szykuje nowy program. 700+ i dodatkowe 7 dni urlopu

3 czerwca, 2022
Będą nowe mieszkania komunalne w Policach
Gospodarka

Będą nowe mieszkania komunalne w Policach

27 kwietnia, 2022
Paraliż komunikacyjny w Policach?
Gospodarka

Paraliż komunikacyjny w Policach?

25 kwietnia, 2022

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Gdzie uzyskać bezpłatną pomoc prawną?

Brak rezultatu
View All Result
Zachodniopomorskie: Będą wyłączenia prądu. Sprawdź, gdzie i kiedy są zaplanowane!
Zachodniopomorskie

Zachodniopomorskie: Będą wyłączenia prądu. Sprawdź, gdzie i kiedy są zaplanowane!

3 lipca, 2022
Wstrząsające odkrycie przy ul. Traugutta w Koszalinie. Znaleziono rozkładające się zwłoki
Koszalin

Wstrząsające odkrycie przy ul. Traugutta w Koszalinie. Znaleziono rozkładające się zwłoki

3 lipca, 2022
Szczecin: Bezbolesne operacje dla najmłodszych? Zbierają pieniądze na specjalistyczny sprzęt
Szczecin

Szczecin: Bezbolesne operacje dla najmłodszych? Zbierają pieniądze na specjalistyczny sprzęt

3 lipca, 2022

Skorzystaj z darmowej pomocy prawnej!

Ostatnie wpisy

  • Zachodniopomorskie: Będą wyłączenia prądu. Sprawdź, gdzie i kiedy są zaplanowane!
  • Wstrząsające odkrycie przy ul. Traugutta w Koszalinie. Znaleziono rozkładające się zwłoki
  • Szczecin: Bezbolesne operacje dla najmłodszych? Zbierają pieniądze na specjalistyczny sprzęt
  • W życie wchodzi nowa, obniżona stawka PIT. Kto na tym skorzysta?
  • Arkonka znów otwarta!

Zapamiętaj ten numer! +48 222 309 900 – to numer SOS – Linia Pomocy Pokrzywdzonym

przez Redakcja Szczecinskie24.PL
21 lutego, 2022
0
Zapamiętaj ten numer! +48 222 309 900 – to numer SOS – Linia Pomocy Pokrzywdzonym
Bezpłatna Pomoc Prawna

Jesteś ofiarą przestępstwa? Świadkiem? Doznajesz przemocy np. w rodzinie? Czujesz się osamotniony? Szukasz pomocy? Zadzwoń na numer +48 222 309...

Czytaj więcej...

Zachodniopomorskie: Będą wyłączenia prądu. Sprawdź, gdzie i kiedy są zaplanowane!

przez P B
3 lipca, 2022
0
Zachodniopomorskie: Będą wyłączenia prądu. Sprawdź, gdzie i kiedy są zaplanowane!
Zachodniopomorskie

W nadchodzących dniach na terenie województwa zachodniopomorskiego będą występować wyłączenia prądu. Sprawdź, gdzie dokładnie i kiedy można spodziewać się braku...

Czytaj więcej...

Wstrząsające odkrycie przy ul. Traugutta w Koszalinie. Znaleziono rozkładające się zwłoki

przez P B
3 lipca, 2022
0
Wstrząsające odkrycie przy ul. Traugutta w Koszalinie. Znaleziono rozkładające się zwłoki
Koszalin

Przy ulicy Traugutta w Koszalinie dokonano wstrząsającego odkrycia. Osoba przechodząca obok pozostawionego samochodu, wobec koszmarnego zapachu docierającego z wnętrza pojazdu,...

Czytaj więcej...

Szczecin: Bezbolesne operacje dla najmłodszych? Zbierają pieniądze na specjalistyczny sprzęt

przez AK
3 lipca, 2022
0
Szczecin: Bezbolesne operacje dla najmłodszych? Zbierają pieniądze na specjalistyczny sprzęt
Szczecin

Stowarzyszenie Port Szczecin uruchomiło internetową zbiórkę na sprzęt do krioanalgezji, który ma trafić  do szpitala przy ul. Unii Lubelskiej. Dzięki...

Czytaj więcej...

Popularne wpisy:

  • Świdwin. Tragiczny finał poszukiwań 19-letniego Miłosza

    Świdwin. Tragiczny finał poszukiwań 19-letniego Miłosza

    0 udostępnienia
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Oberwanie chmury nad Szczecinem. Zalane szpitale, płonący dom, wypłukane ulice

    0 udostępnienia
    Udostępnij 0 Tweet 0
  • Nowy patent na zakaz handlu w niedziele? Jedna z sieci rozszerza obszar swojej działalności

    0 udostępnienia
    Udostępnij 0 Tweet 0

Skontaktuj się z nami!

Serdecznie zapraszamy do kontaktu, nasza redakcja czeka na e-maile o Państwa problemach, wydarzeniach mających miejsce na terenie Radomia i okolic, organizacji ciekawych wydarzeń!

Nasz e-mail: [email protected]
Na Facebooku: Szczecinskie24.pl - Informacje z Pomorza Zachodniego
Szczecin: Bezbolesne operacje dla najmłodszych? Zbierają pieniądze na specjalistyczny sprzęt
Szczecin

Szczecin: Bezbolesne operacje dla najmłodszych? Zbierają pieniądze na specjalistyczny sprzęt

3 lipca, 2022
W życie wchodzi nowa, obniżona stawka PIT. Kto na tym skorzysta?
Gospodarka

W życie wchodzi nowa, obniżona stawka PIT. Kto na tym skorzysta?

2 lipca, 2022

POPULARNE TAGI

akt oskarżenia COVID Covid 19 Dariusz Matecki Edukacja Goleniów Gryfino II wojna światowa ilość zakażonych Inwestycje komunikacja miejska Koronawirus Kradzież ministerstwo zdrowia modernizacja OSP Pandemia piłka nożna PKO Ekstraklasa Pogoń Szczecin Police Policja Polska Pomoc pomoc pokrzywdzonym Pomorze Zachodnie pożar prokuratura Remont Sport Stargard Straż Miejska Straż pożarna Szczecin szczepienia szpital Ukraina utrudnienia Wypadek zabójstwo Zachodniopomorskie Zbiórka ZDiTM Śmierć Świnoujście
  • Zgłoś nam!
  • Szczecińskie Wiadomości
  • Sport
  • Zdrowie
  • Prawo
  • Pomoc Prawna
  • Kontakt

Copyright © 2022 Stowarzyszenie Przyjaciół Zdrowia - Wszelkie prawa zastrzeżone

Brak rezultatu
View All Result
  • Zgłoś nam!
  • Szczecińskie Wiadomości
    • Szczecin
    • Świnoujście
    • Powiat Goleniowski
    • Powiat Gryficki
    • Powiat Gryfiński
    • Powiat Kamieński
    • Powiat Łobeski
    • Powiat Myśliborski
    • Powiat Policki
    • Powiat Pyrzycki
    • Powiat Stargardzki
  • Sport
  • Zdrowie
  • Prawo
  • Pomoc Prawna
  • Kontakt
    • Newsletter

Copyright © 2022 Stowarzyszenie Przyjaciół Zdrowia - Wszelkie prawa zastrzeżone

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist