Świnoujście: Wyspiarka zakończyła drążenie tunelu [FILM]

0
Foto/film: Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Wkrótce rozpocznie się demontaż „Wyspiarki”. Maszyna TBM wydrążyła już tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Od kilku dni trwa wypompowywanie wody z komory odbiorczej. Demontaż „Wyspiarki” potrwa około dwóch miesięcy.

Świnoujście: Odpompowują 12 tys. metrów sześciennych wody! Wyspiarka zakończyła drążenie tunelu

Tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi osiągnie długość 1780 metrów. Prace zakończą się w trzecim kwartale przyszłego roku. Potem przeprowadzone będą jeszcze odbiory, konieczne do dopuszczenia tunelu do ruchu.

Zanim „Wyspiarka” weszła do szybu odbiorczego zatrzymała się tuż przed betonową ścianą szczelinową. Maszyna musiała przejść jeszcze inspekcję, polegającą na sprawdzeniu stanu narzędzi tnących oraz urabiających. Przewiercenie się przez ścianę szczelinową było nie lada wyzwaniem – to blok o grubości 16 metrów.

Foto/film: Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Ostatni raz widzieliśmy tarczę maszyny TBM na wyspie Uznam w marcu tego roku, gdy zaczynała drążenie. Pokonała niemal 1,5 kilometra i dziś znów jest na powierzchni, ale już wyspy Wolin – mówi Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska. – Tunel oznacza koniec uciążliwości, długich kolejek w oczekiwaniu na przeprawę promem zarówno chcąc dojechać do centrum Świnoujścia, jak i z niego wyjechać. Stałe połączenie to nowe otwarcie naszego miasta. Okno, które pozwoli nam na dalszy rozwój.

Demontaż „Wyspiarki” nie oznacza, że w tym czasie prace w tunelu będą wstrzymane. W dalszym ciągu będę trwały roboty związane z konstrukcjami wsporczymi oraz przygotowaniami do wykonania wyjść ewakuacyjnych. Właśnie budowa wyjść ewakuacyjnych, a w szczególności wzmocnienie gruntu w technologii mrożenia, będzie stanowiła teraz największe wyzwanie.

Foto/film: Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Demontaż rozpocznie się odwrotnie do jej montażu – od tarczy. Najtrudniejszym etapem będzie załadunek i transport najcięższych elementów TBM, na przykład łożysk. – tłumaczy Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór naD tą inwestycją.

Polecamy także:
Szczecin: Straż Miejska odholowała 11 samochodów!
Szczecin: Serce Filipka potrzebuje pomocy
Świnoujście: Rodzicielstwo Zastępcze szansą dla dzieci

Skomentuj artykuł!
- Bezpłatna pomoc prawna -Bezpłatna Pomoc Prawna na Pomorzu Zachodnim

SKOMENTUJ:

Wpisz swój komentarz
Wpis swoje imię